Växjö var en av orterna som tävlade om att få vara med i försöken med elvägar, men tyvärr blev det inte så. Sverige, för att vidga perspektivet lite, var världsledande när det gällde utvecklingen av elvägar, vilket i klartext betyder vägar med någon form av elöverföring till tunga fordon. Antingen från luftledningar eller från nedfrästa spår i marken. Numera är det Tyskland som är världsledande när det gäller elvägar. Scania och Siemens har ett par projekt igång med ganska långa körsträckor.
Scania var drivande när det gällde luftledningarna och Volvo förordade de nedfrästa spåren. Tanken med Volvos lösning var att även mindre fordon skulle kunna nyttja spåren och ladda under färd. En intressant lösning, men på något sätt har vi vuxit ifrån den nu när en modern elbil kan köras 40 mil på en laddning.
Kanske har vi vuxit ifrån hela idén med elvägar när Elon Musk talar sig varm för sin Tesla Semi, en eldriven trailerdragare med prestanda som slår alla trailerdragare med förbränningsmotor. I alla fall enligt Elon Musk. Tesla Semi har batterier som energibärare.
Kanske även Elon Musks Tesla Semi är ifrånåkt nu när konkurrenten Nikola talar sig varma för sin eldrivna tunga lastbil med bränsleceller som omvandlar vätgas till el.
Det bullras med andra ord en hel del i USA där Nikola och Tesla tävlar om att vinna racet mot eldrivna transporter. Ett USA där den serbiske elektroingenjören Nikola Tesla skapade grunden för det vi idag ser som självklart med el i kablar till våra hus och växelström i vägguttagen samt till elmotorer.
Jag frågade förra året norska ASKO om de skulle satsa på Teslas eller Nikolas eldrivna lastbilar och om jag kunde få göra ett reportage när de fått in de första.
”Vi har redan eldrivna tunga lastbilar”, var svaret. Fyra stycken Scania med bränsleceller. Scania är med andra ord långt framme både med elvägar med direktöverföring av el och medeldrivna lastbilar med bränsleceller, men man bullrar inte som Tesla och Nikola.
Norge har en spännande ovana att vara föregångsland när det gäller fossiloberoende transporter. Det är tio år sedan jag körde vätgasdriven bil på norska hydrogen highway. Nu är Norge först ute med taxibilar som laddas trådlöst med effekter på 50-75 kW. Snabbladdning med andra ord. Det är brittiska Jaguar som levererar 40 I-Pace byggda för att ta emot högeffekts trådlös laddning vid platser där taxin väntar. Eldrivna taxibilar som aldrig behöver köras till laddstolpar och bara rullar dagarna i ända är tanken.
Svenska Trafikverket har valt att tänka till mitt i den snabba utvecklingen och går ut med följande besked i ett pressmeddelande: ” Teknikutvecklingen, inte minst på batterisidan, går med rasande fart och mycket har hänt sedan Elvägsprogrammet startade. Den tidigare sanningen om att batterier inte hade kapacitet att driva en tung lastbil är inte längre giltig. Batterierna har blivit mindre och mer effektiva. Även utvecklingen rörande bränsleceller ger nya möjligheter som inte kunde anas tidigare”.
Trafikverket döper samtidigt om programmet ”Elvägar” till ”Trafikverkets Program för Elektrifiering”. Men hallå! Det handlar fortfarande om elvägar. Tanken om elektrifiering hade Nikola Tesla för hundra år sedan.
Inget är nytt under solen heter det. Detta med trådlös laddning testades i Frankrike redan innan millennieskiftet, men slopades efter problem med magnetism som skapas vid trådlös elöverföring.
”You know the elderly people with wheeled support, sa en fransk ingenjör när vi pratade om detta. They where sucked out in the street if there wheeled support was made of steele. Wheeled support förstod jag var någon typ av rollator.
De franska försöken gjordes med små Renault-bilar av typ Clio och några hittade även till Sverige, fast då med sladdladdning. En av dessa bilarna hittade faktiskt till DN:s motorsidor där en familj beskrev vilket lyft det var för dem att byta ut den bensindrivna Range Rovern mot en eldriven Renault. Detta var före millennieskiftet och då sågs inte en räckvidd på under tio mil som ett problem med en begagnad elbil.
Kort sagt. Utvecklingen mot fossiloberoende transporter går otroligt fort. Ingen vet vilka hjul vi ska rulla på. Inte ens Trafikverket.
Jag är övertygad om att framtiden stavas mindre fordon på upp till 1,5 ton byggs huvudsakligen med batterier, mellanstora fordon från 1,5 ton o h uppåt byggs huvudsakligen med bränsleceller. Men, jag önskar verkligen att man lyckas med tanken på tunga fordon med direktöverföring av el från luftledningar i kombination med batterier eller bränsleceller som gör det möjligt att köra de långa sträckorna på direktöverförd el. Jag är övertygad om fördelarna med direktöverförd el på kanske 1/3 av E4 så att tunga fordon både kan köras på den elen och laddas för att klara övrig körning. Det minskar beroendet av kobolt och platina, vilket är viktigt för batteritillverkning och för bränsleceller, men å andra sidan så har vi redan batterier som kan tillverkas utan kobolt även om de inte har lika hög kapacitet.
Jag vet att vi har elbilar som Nissan Leaf, Kia e-Soul, Tesla S, VW ID.3, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Poelstar, Skoda Citygo och Porsche Taycan med flera. Utbudet är redan u enormt och det har vi pionjärerna Nissan, Tesla och Renault att tacka för.