Volkswagen-koncernen och Grekland har kommit överens om att etablera ett banbrytande mobilitetssystem på medelhavsön Astypalea. I och med detta kommer det nuvarande transportsystemet på ön att bytas ut mot elfordon och produktion av förnybar elkraft. På sikt kommer Astypalea att bli en modellö för klimatneutral mobilitet.
- Innovativt projekt: Medelhavsön Astypalea modell för övergång till e-mobilitet, smarta mobilitetslösningar och produktion av grön el
- Volkswagen och Grekland undertecknar samförståndsavtal
- Premiärminister Mitsotakis: ”Det ambitiösa projektet är resultatet av ett nära partnerskap.”
- VD Diess: ”E-mobilitet och uppkopplade mobilitetstjänster kommer att förbättra livskvaliteten avsevärt och samtidigt bidra till en koldioxidneutral framtid.”
Volkswagen-koncernen och Grekland har kommit överens om att etablera ett banbrytande mobilitetssystem på medelhavsön Astypalea. I och med detta kommer det nuvarande transportsystemet på ön att bytas ut mot elfordon och produktion av förnybar elkraft. På sikt kommer Astypalea att bli en modellö för klimatneutral mobilitet. Ett samförståndsavtal har undertecknats i Wolfsburg och Aten idag av Konstantinos Fragogiannis, biträdande utrikesminister för ekonomisk diplomati och öppenhet och Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen. Nya mobilitetstjänster som fordonsdelning och samåkning kommer att minska och optimera trafiken. Energi ska främst komma från lokala gröna energikällor som sol och vind. Projektet beräknas initialt att pågå under sex år.
– Politik, näringsliv och samhälle har ett gemensamt ansvar för att begränsa klimatförändringarna. Klimatneutral mobilitet för alla är vårt långsiktiga mål. Projektet på Astypalea innebär en möjlighet för oss att förverkliga den visionen redan idag. E-mobilitet och smart mobilitet kommer att förbättra livskvaliteten och samtidigt bidra till en koldioxidneutral framtid, sade Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.
– Jag tror starkt på partnerskap. Regeringar kan inte leverera på egen hand och den privata sektorn är inte svaret på alla frågor. Detta ambitiösa projekt är resultatet av ett nära partnerskap mellan den grekiska staten och Volkswagen-koncernen. Ett världsledande företag inom fordonsindustrin som har målet att göra sin fordonspark och företaget koldioxidneutralt 2050, går samman med en europeisk nation i fullt transformationsläge, sade Greklands premiärminister, Kyriakos Mitsotakis.
– Idag är en fantastisk dag för Astypalea, Dodekanesos-regionen, Egeiska havet och hela Grekland. Idag lanserar vi det första ”Smart Green Island”-projektet i vårt land, vilket markerar en stor förändring inför framtiden. Eltransporter och en holistisk, grön och hållbar handlingsplan kommer att ha en positiv inverkan på vardagen för öns invånare. Detta i kombination med ett banbrytande kollektivtrafiksystem gör att futuristiska idéer kan bli verklighet. Idag visar Grekland att landet är redo att göra banbrytande, innovativa investeringar som tar samhället till en ny nivå av uppkoppling, smart hållbarhet och användarvänlighet, sade Konstantinos Fragogiannis, biträdande utrikesminister.
I centrum för projektet är ett helt nytt, banbrytande transportsystem med digitala mobilitetstjänster, inklusive en helelektrisk samåkningstjänst året runt, utformad för att ta den nuvarande, mycket begränsade, lokala busstrafiken till en ny nivå. Tillsammans med lokala partners kommer en del av den traditionella fordonsuthyrningen att omvandlas till en fordonsdelningstjänst som förutom elbilar erbjuder elskotrar från koncernens varumärke SEAT samt elcyklar.
Enbart detta hjälper till att avsevärt minska fordonsflottan på ön. Totalt ska cirka 1 000 elfordon ersätta cirka 1 500 fordon med förbränningsmotorer. Volkswagen har precis börjat rulla ut den elektriska ID.-familjen på marknaden med ID.3 och SUV:en ID.4, och introducerar flera nya modeller under de närmaste åren.
Transportfordon från lokala företag samt nyttofordon på ön, som fordon för polis, räddningstjänst och den offentliga sektorn, kommer också att elektrifieras. Elli-laddare från Volkswagen ska installeras över hela ön för att säkerställa en laddinfrastruktur som erbjuder cirka 230 privata och flera offentliga laddpunkter.
Projektet stöds starkt av Volkswagens oberoende hållbarhetsråd och ingår som en del i Volkswagens strategi för CO2-neutralitet.
– Klimatförändringarna utgör ett existentiellt hot mot mänskligheten. E-mobilitet i kombination med förnybar energi kan bidra till att minska de värsta effekterna av klimatförändringarna. Aristoteles ska ha sagt: ”Det är under våra mörkaste ögonblick som vi måste fokusera för att se ljuset.” Astypalea-projektet är ett ljus i mörkret och kommer att visualisera framtiden för ren mobilitet, sade Margo T. Oge, ledamot av hållbarhetsrådet och f.d Director of the Office of Transportation Air Quality, U.S. Environmental Protection Agency (EPA).
Astypalea är en ö i södra Egeiska havet på cirka 100 kvadratkilometer och med en befolkning på omkring 1 300 personer. Ön besöks av cirka 72 000 turister varje år. Astypalea har för närvarande en mycket begränsad kollektivtrafik med två bussar som endast trafikerar ett mindre område av ön. För närvarande tillgodoses energibehovet nästan helt av fossila bränslen. Ön strävar efter att bli en pionjär för hållbar turism under de kommande åren och stöder därför hållbar mobilitet. Grekiska staten stöder denna omvandling inom ramen för sin nationella energi- och klimatplan.
Volkswagen-koncernen har anslutit sig till målen i Parisavtalet. Koncernen strävar efter att bli klimatneutralt år 2050 och har utarbetat hållbarhetsstrategin ”goTOzero” för att uppnå detta mål. Den största elektriska satsningen inom bilindustrin är kärnan i strategin: Koncernen kommer att investera cirka 33 miljarder euro i e-mobilitet under de närmaste fem åren och lansera cirka 75 nya elektriska modeller fram till 2029. Volkswagens kompakta ID.3, som nyligen börjat säljas, är den första av dessa modeller. Projektet på Astypalea är en integrerad del av strategin ”goTOzero” och ska bli en förlaga för klimatneutral mobilitet. Flera av koncernens varumärken är engagerade i projektet: Volkswagen, SEAT, Volkswagen transportbilar, energitjänstleverantören Elli och UMI Urban Mobility International med varumärket We Share.