Kommer elbilen att bli en parantes i historien ännu en gång?
– Nej, säger Nissan och Renault. De japanska och franska biltillverkarna gör en jättesatsning på just elbilar och båda har en klar inriktning mot rena elbilar, inte hybrider.
Nissan och Renault har ett samarbete på flera olika plan, både när det gäller bilar med förbränningsmotor och när det gäller elbilar. På elbilssidan handlar det i huvudsak om gemensam batteriproduktion, i övrigt skiljer sig företagens modeller och utbud åt.
Renault har fyra modeller som presenterats, från en tvåsitsig elscooter till den lilla skåpbilen Renault Kangoo.
Det som skiljer Nissan-Renault från övriga biltillverkare är att de båda har en eldriven normalstor familjebil på marknaden idag. För Renaults del handlar det om en fyradörrars sedan, Renault Fluence Z.E., och för Nissans del är det en femdörrars halvkombi som precis börjat serietillverkas och nu säljs som Nissan Leaf.
Båda företagen har sökt samarbete med olika organisationer och olika länders regeringar för att hitta lösningar på hur man smidigast kan introducera elbilen i den infrastruktur som vi har idag. De länder som var först ute med att subventionera elbilarna för att minska prisskillnaden gentemot motsvarande bilar med dagens teknik är också de länder där de introduceras först.
Renault Fluence Z.E. introduceras förts i Danmark och Israel i ett samarbete med organisationen A better place medan Nissan Leaf först introducerats i USA och Japan där 26 000 bilar redan beställts. När det gäller Nissan Leaf får vi i Sverige vänta till våren 2011 medan Storbritannien och några andra länder får bilen efter årsskiftet.
Nisssan är övertygade om att räckvidden på 17 mil, enligt en nyligen antagen testcykel för elbilar, skall räcka för de allra flesta kunderna. Skulle behovet av längre räckvidd bli ett problem kan Nissan tänka sig förmånliga hyresavtal för elbilskunder som tillfälligt behöver en bil med längre räckvidd.
Renault uppger en något längre räckvidd för sin Fluence Z.E. och väljer istället att erbjuda ett system med batteribyten längs vägen för dem som vill göra längre resor. Amerikanska Tesla har liknande planer för sin sedanmodell.
Hur är det då att köra elbil?
Norska Think är en renodlad stadsbil men inte en bil som kan konkurrera med så värst många andra bilar än möjligen Smart Fortwo. Detaljarbetet är ljusår efter Smart dock. Mitsubishi iMiev är lite mer bil än Think men fortfarande i huvudsak en stadsbil. Nissan Leaf är faktiskt första bilen som kan mäta sig med andra bilar i Golf-klassen.
En väldigt intressant jämförelse där elbilens handikapp med kort räckvidd mycket väl vägs upp av komfortfördelar som extremt låg ljudnivå och lika mjuk gång. Detsamma gäller Renault Fluence Z.E. Båda bilarna är dessutom oerhört lättkörda. Man väljer om man vill åka bakåt eller framåt. Sedan är det bara att ge sig iväg. Tjuvstopp i branta uppförsbackar är ett minne blott då elmotorn har bra ork redan från start.
I trafiken skulle jag vilja påstå att de här bilarna fungerar bättre än vanliga bilar i hastigheter upp till svensk motorvägsfart. Bra acceleration och smidiga omkörningar. Går det fortare tryter dock orken. Vid 160 km/t slår elektroniken ifrån kraften.
Ekonomin är ännu så länge inte helt lättöverskådlig. Nissan har som mål att Leaf inte skall kosta kunden mer än 30 000€ i länder med statligt elbilsstöd. Det betyder att det tas av allmänna medel för att stötta dem som värnar vår gemensamma miljö. Något som kan bli väldigt betydelsefullt på sikt då det ligger i allas intresse att minska förbrukningen av fossila bränslen och att bygga upp lösningar för förnybara drivmedel innan vi står där med sinande oljekällor.
Baserat på dagens energipriser räknar Nissan med att drivmedelskostnaderna för Leaf blir en fjärdedel av motsvarande kostnader för en dieseldriven bil. Eller en femtedel jämfört med en bensindriven bil. Dessutom räknar Nissan med 15% lägre underhållskostnader för elbilen.
Kuriosa
När konstruktörerna testkörde bilen visade det sig att den var så tyst att det ställde nya krav på motorerna till vindrutetorkarna. Lite som reklamen för sjuttiotalets Rover 3500 där tillverkaren hävdade att det enda som hördes var tickandet från klockan.
Vad visar kristallkulan?
För det första så skapar elbilen en möjlighet för betydligt bättre miljö i innerstaden. Lägre ljudnivå och betydligt mindre utsläpp. Vi skulle kunna skapa zoner för enbart eldrivna fordon. Vi får också nya möjligheter när det gäller distribution. elbilen kan köras ända in i lagerlokalerna och lastas på plats. En eldriven ambulans skulle kunna köras ända in i operationssalen. Vi får helt enkelt vänja oss vid att se på bilen ur nya synvinklar.
Vad ser Nissan i framtiden?
Nissan jobbar mycket med batteriutveckling och tror på en utveckling mot bättre kapacitet och lägre priser. Dessutom är man långt framme i forskningen när det gäller induktiv laddning. I första läget handlar det om att bilen parkeras på en yta där den laddas genom att strömmen överförs sladdlöst genom att det skapas ett magnetfält under bilen.
– Vi tror mycket på den här tekniken säger Tim Disney som jobbar med teknisk utveckling på NTCE, Nissan Technical Center Europe.
Han berättar också att man nått ett läge där effektiviteten blivit högre och att man även kommit en bit på vägen när det gäller dynamisk induktiv laddning. En teknik som gör det möjligt att överföra ström sladdlöst till en bil medan den kör på exempelvis en motorväg. Kanske ett av skälen till att han inte ser något behov av en bränslecell eller förbränningsmotor med generator för att förlänga elbilens räckvidd.
Portugal
I Portugal har Nissan byggt upp ett samarbete med företaget Mobi.e som i sin tur byggt upp en infrastruktur med snabbladdare. För användaren betyder det här i praktiken att bilen kan laddas hemma över natten, på jobbet under dagen eller vid en laddstolpe någonstans längs vägen. En halvtimmes laddning ger batterierna 80 % av maxeffekten. Laddningen går till så att kunden låser upp laddstolpen med sitt kort, ansluter bilen och ger sig iväg. Det går inte att koppla loss laddaren utan att man använder samma kort och stänger av laddningen med.
Börjar det bli kris med krämen i batterierna kan föraren trycka på en knapp på ratten så visar navigatorn räckvidd och laddstolpar inom räckvidden.