”Jag var inne och kollade på min youtube-kanal, Livsstilsbilar, mellan två presskonferenser som handlade om bilar och framtida infrastruktur. På något sätt så har Youtube analyserat mina sökningar på Jeeps och Fiats presskonferenser och kommit fram till att jag är bilintresserad och därför borde gilla att titta på amerikanska bilfilmer. Bland de föreslagna filmerna hittar jag 60-talets Convoy, Kris Kristoffersson i en hyllning till amerikansk trycker-kultur, fåniga jämförelser mellan olika fyrhjulsdrivna bilar som har någon slags dragkamp med en tamp emellan sig och så ett antal olika Fast and furious-klipp som detta:
Jag kan bara inte låta bli att fråga mig om unga män och unga kvinnor verkligen är så här korkade. Köper de verkligen den här berättelsen?
Är det verkligen så att någon kvinna vill ge sin kärlek till en man bara för att hans bil går att köra fortare än en annan mans bil?
Är det verkligen så att någon man tror att det imponerar på en kvinna och locka henne till parning bara för att han kan köra fortare än andra män?
Jag är ändå ganska övertygad om att det inte är så, men ändå undrar jag vad den här typen av filmer ger åskådaren. Är det underhållning? Ja, högst sannolikt.
Är det våldspropaganda? Man skulle kunna säga det.
Är det en manifestering av duktiga filmare och filmtekniker? Ja definitivt.
Är det en manifestering av duktiga manusförfattare? Definitivt inte! Något mer stereotypt än amerikanska actionfilmer får man leta efter. Det handlar alltid om en snygg underdog som vinner över en högfärdig ledare. Detta oavsett om det ä vilda västern, andra världskriget eller en rymdsaga.
Hur påverkar det oss? Kan det jämföras med debatten om hur datorspel påverkar oss? Ja definitivt och här handlar det om män som försöker boosta sin manlighet genom att leka i trafiken.
1,5% av de som kommer att dö i trafiken i år dog i en och samma olycka i Degerfors. En olycka som media har beskrivit ingående ur offrens synvinkel, men väldigt lite ur perspektivet vem som orsakade olyckan och varför. Det enda vi fått veta är att mannen inte är svensk medborgare och att han körde extremt fort och fortsatte på fel sida av vägen där han mötte en bil.
Efter lite botaniserande i sociala medier hittar jag länkar som pekar på att mannen som körde bilen som orsakade olyckan hållit på med streetracing. Jag hittar även en notering om att han passerade en fartkamera i 133 km/t innan olyckan.
Karlskoga tidning berättar att han var grovt rattfull och hade flera fall av rattonykterhet samt drograttfylla i sitt register.
Analys klar: Olycksföraren grovt rattfull – han och två unga omkom
”1400 människor skadades svårt pga rattfylleri ifjol. Varje timme, dygnet runt, görs i runda tal 525 rattfulla körningar i Sverige”, skriver MHF på sin hemsida”.
”Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 53 personer omkom i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka år 2019, vilket är 24 procent av alla omkomna i trafiken”, skriver trafikverket på sin hemsida.
NTF har hastigheten överst i sin lista på orsaker till svåra olyckor. Droger och alkohol är tvåa, men inte ett ord om oansvariga män som ser bilen som en statussymbol, penisförlängare och leksak.
”Av de 221 omkomna under 2019 var 52 kvinnor och 169 män, dvs. 76 procent var män, skriver trafikanalys på sin hemsida.
Vad gör då trafikverket? Jo, de föreslår fler robotiserade trafikkontrollanter som mäter hastigheten längs vägarna. Fartkameror alltså. Och de föreslår sänkt hastighet från 90 till 80 km/t på flera större vägar.
Någon som tror att detta skulle påverka förare som kan tänka sig att ge sig ut i trafiken med alkohol och/eller droger i kroppen?
Vad gör då polisen? Jag kör mellan 6000 och 10000 mil per år och jag har under de senaste 15 åren aldrig sett en fartkontroll någon annanstans än på våra motorvägar.
Någon som tror att detta skulle påverka förare som kan tänka sig att ge sig ut i trafiken med alkohol och/eller droger i kroppen?