Jag ställer bara en fråga om varför polisen, Trafikverket, Transportstyrelsen och rättsväsendet inte ser något annat hot mot trafiksäkerheten än fortkörning. Genom att läsa loggen i alkolåset kunde man hindrat en notorisk fylleförare. Varför lät man honom fortsätta köra trots att han både fällts för rattonykterhet och upprepade gånger manipulerade alkolåset?
Hässleholms tingsrätt meddelar att den chaufför som körde lastibilen som orsakade trafikolyckan i Vankiva utanför Hässleholm nu åtalas på fyra punkter. Det handlar om grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada, grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik. Detta efter en olycka där två personer, en man och en kvinna i 60-års åldern, dog i november förra året. Vid den olyckan kom lastbilen över på fel sida och frontalkrockade med personbilen där två personer omkom och det visade sig att lastbilschauffören hade 2,37 promille i blodet. Vid olyckan välte lastbilen över personbilen.
– Släpet kom bredvid mig och sen är det svart, har mannen sagt samtidigt som han medgett att han kunde gjort saker och ting annorlunda, skriver kristianstadsbladet.se.
I åtalet framgår det att chauffören även tidigare dömts för rattonykterhet, att han haft motorn igång hela natten och därför inte behövde blåsa i alkolåset innan han påbörjade färden olycksdagen. Det visade sig också enligt alkolåsets logg att han vid mer än 100 tillfällen blivit varnad eller stoppad av alkoåset och att han vid flera tillfällen valt att låta motorn vara igång hela natten.
– Jag har ingen förklaring, har mannen sagt kring det, berättar kristianstadbladet.se.
Den aktuella dagen blev polisen tipsad om att chaufförens beteende antydde att han var berusad, men polisen hann inte hitta ekipaget innan olyckan var ett faktum.