Den eldrivna lastbilen på Gotland har nu fått sällskap av en buss och ElectReon släpper fakta som att lastbilen har fått en genomsnittlig effekt på 70 kW via den trådlösa överföringen från vägbanan.
Sverige beskrivs av israeliska ElectReon som en föregångare när det gäller att driva flera ERS-demonstrationsprojekt (ERS står för Electric Road Systems) efter att Smartroad Gotland nu tagit den första eldrivna bussen i trafik på ett vägavsnitt där strömmen överförs trådlöst från vägbanan till fordonet som körs på enbart eldrift.
Den här bussen och en tung lastbil ingår i pilotprojektet som förbereder för storskaliga helt kommersiella elvägar med målet att minska utsläppen, utnyttja befintlig infrastruktur och möjliggöra samarbete mellan offentliga myndigheter, industri, universitet och politik på ett kostnadseffektivt sätt.
I pressreleasen beskrivs Gotland som en stor anhängare av innovation som har visat sig vara en idealisk testplats för det nya trådlösa laddinfrastruktursystemet. Detta på grund av det enkla samarbetet mellan viktiga projektintressenter samt testning under verkliga förhållanden som hårda vinterdagar med is och snö.
– Som en av ElectReons första installationer på allmänna vägar är det spännande att se Smartroad Gotland -projektet möta avgörande milstolpar,, säger Oren Ezer, VD för ElectReon. Genom att belysa hur tunga fordon framgångsrikt kan ladda medan de är på väg i verkliga miljöer, till exempel Gotland, är det klart att trådlösa laddningslösningar kan ge städer ett mer bekvämt, kostnadseffektivt och hållbart sätt att gå mot en elektrisk framtid. Vi ser fram emot att fortsätta detta momentum mot ett storskaligt implementering av vår teknik på Sveriges vägar.
Efter att ha genomfört den första delen av den trådlösa infrastrukturen i november 2019 slutfördes den ursprungliga distributionen av detta projekt hösten 2020. Sedan dess har den fullt elektriska, 40 ton långa lastbilen och släpvagnen framgångsrikt utfört tester på 1,6 km väg mellan flygplatsen och stadens centrum, nådde hastigheter upp till 80 km/h, och som ett resultat fick den en genomsnittlig effekt på 70 kW från den elektrifierade vägbanan.