Den 29/10 gick Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ut och berättade att verket avvaktar med beslutet om föreslagna hastighetsanpassningar tills den nationella planen 2022-2033 och regionala planer är beslutade. Det handlar om dryga 34 mil väg i regionerna Mitt, Syd och Väst.
– Det blir helt enkelt fel att ta beslutet om hastighetsöversyner före man har fattat beslut om planerna. Det är skälet, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, till Ekot.
Detta trots att en 90-väg som byggs som till 2+1 ändå måste ändras till 100 km/t när den väl är ombyggd, vilket i sig tar 3-5 år.
I klartext så har Trafikverket valt att gå ut och sagt sig förbereda ett beslut att sänka hastigheten på ett tantal 90-vägar i Sverige till 80 km/t. Detta för att öka trafiksäkerheten efter intensiv lobbying från NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande. Föreningen som skriver under rubriken: Sanningar och myter som hastighet”:
” Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% och risken att dödas med 50%!”.
Jag delar NTF:s, Trafikverkets och Polisens uppfattning att höga hastigheter ökar riskerna i trafiken, men tyvärr saknas en verklighetsanalys från de här organisationernas lobbyister. Så länge vi tar intryck från NTF:s löst, eller tendentiöst, grundade påståenden riskerar vi att blunda för de verkliga olycksriskerna och istället fokusera på helt fel saker. Det är inte Svensson som pendlar till jobbet längs en 90-väg som är den stora trafiksäkerhetsrisken. Det är inte handelsresande eller servicetekniker som kör sommartid på våra motorvägar som är de stora riskerna i trafiken. Det är män som spelar över eller tävlar, eller leker i trafiken särskilt under fredags- och lördagskvällar som är de stora riskerna.
Jag kör mellan Växjö och Stockholm varannan vecka och har gjort det i 20 år. Jag har aldrig sett en fartkontroll när det varit kallare än 4 plusgrader. Aldrig sett en fartkontroll mellan Växjö ch Jönköping, men sommartid ser jag varje gång en eller två fartkontroller på E4 mellan Jönköping och Linköping där det är en fartbegränsning på 120 km/t. En vägsträcka som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut beskriver som ”extremt säker”.
Det är alltså på en extremt säker vägsträcka som polisen koncentrerar sitt trafiksäkerhetsarbete och det med fokus på fartkontroller.
Jag drar slutsatsen att det inte handlar om trafiksäkerhetsarbete utan snarare om att fokusera på en vägsträcka där den erfarne bilisten känner att det är säkert även om man håller högre hastighet. Här har man alltså en bättre chans att plocka in lite medel till statskassan, alternativt är det roligare att ha fartkontroll där fler kör för fort.
Både Polisen och Trafikverket säger sig vara nöjda med att ha ökat antalet indragna körkort med 50% under förra året. Inte för körning med alkohol eller droger i blodet. Hela ökningen beror på att fler fartsyndare avslöjats. Inte berusade män som tuppfäktas i trafiken dock. Snarare erfarna bilister på Sveriges extremt säkra motorvägar.
Indragna körkort är samtidigt en kostnad för samhället, arbetsgivare och den enskilde.
För att ta ett extremfall så blir den förare som kört i 136 km/t två gånger på 120-väg av med körkortet, men den som drar förbi ett vägarbete skyltat med 50-skyltar i 120 km/t inte ens blir stoppad.
I Danmark kallas den som gör så för vanvettsbilist och får dryga femsiffriga bötesbelopp samt sin bil konfiskerad och körkortet indraget under en lång period.
Polisen säger att det är oerhört svårt att fälla någon då hastighetssänkningar vid vägarbeten oftast är av typen rekommenderad högsta hastighet eller inte har vunnit laga kraft lokalt.
Vägarbetarna säger att det räcker med att Polisen visar sig vid vägarbetet.
Polisen säger att det inte går att fälla någon och då är en insats meningslös.
Trafikverket säger, apropå fartkontrollskamerorna, som de kallar trafiksäkerhetskameror trots att de ger grönt kort för drograttfyllon och rattfyllon, att de inte är ute efter att bötfälla trafikanter utan bara att verka avskräckande.
Samtidigt så väljer Trafikverket plötsligt att visa hur lite betydelse en sänkning av hastigheten från 90 till 80 km/t genom att plötsligt göra en kovändning och tycka det är onödigt att göra det innan det är klart vilka vägar som ska bli 2+1 vägar.
Det är alltså inte viktigare än att det skjuts på framtiden en 3-5 år för att spara kostnaden för några skyltar.
NTF överdriver fartens betydelse extremt.
Trafikverket slår på stora trumman, men backar för kostnaden av några skyltar
Polisen fokuserar trafiksäkerhetsarbetet till extremt säkra vägar
Drograttfyllon, rattfyllon och streetracers samt andra som ser våra vägar som lekplats eller ego-boost områden får grönt kort tack vare juridiska misstag eller krumelurer.