Med stöd av det delvis EU-finansierade projektet Nordic Hydrogen Corridor (NHC) kommer en produktionsenhet för vätgas anläggas i Göteborgs Hamn. Det norska energibolaget Statkraft, som är en av samarbetspartners i projektet, kommer att ansvara för anläggningen.
Syftet med NHC är att främja infrastrukturen för vätgas genom att etablera en vätgaskorridor som binder ihop de nordiska huvudstäderna Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I projektet finns det stöd för en produktionsanläggning för vätgas, åtta vätgastankstationer samt bränslecellsfordon. Statkraft kommer tillsammans med Göteborgs Hamn att undersöka möjligheten att etablera en helt ny anläggning för produktion och hantering av grön vätgas inom Göteborgs hamn.
Från start beräknas anläggningen, som ska byggas vid Risholmen i Göteborgs hamn, ha en effekt på fyra megawatt, med en produktionskapacitet på cirka två ton vätgas per dygn. Kapaciteten kan utvidgas om efterfrågan och nya användningsområden tillkommer. Vätgasanläggningen planeras att vara i drift i mitten av 2023 och kommer bland annat leverera vätgas till de åtta tankstationerna inom NHC-projektet samt till hamnen och vissa sjötransporter.
– Vätgas är ett av alternativen när de fossildrivna fordonen fasas ut. Vätgasdrivna fordon är egentligen elfordon, som producerar elen medan de körs. De släpper endast ut vattenånga samtidigt som luften renas då syret i luften används i processen. Vi ser ett stort intresse från kommuner och företag att gå med i NHC-projektet och att etablera tankstationer lokalt för koldioxidfria transporter. Det planeras cirka ett trettiotal vätgastankstationer i Sverige de kommande åren, varav åtta stöds av projektet, säger Pawel Seremak, projektledare för NHC.
Den nya produktionsanläggningen innebär att förnybar el kommer att omvandlas till grön vätgas som sedan kan nyttjas lokalt eller distribueras dit vätgasen behövs. Vätgasen kan lagras och användas inom olika transportslag som kan ställas om till bränslecellsdrift.
– Statkraft är Europas största leverantör av förnybar energi och vi menar att förnybar vätgas kommer vara helt avgörande för att uppnå koldioxidfria transporter inom snar framtid. Det här projektet ökar möjligheterna för en sådan utveckling genom att bidra i omvandlingen till en fossilfri transportsektor både på land och till sjöss, säger Per Rosenqvist, VD Statkraft Hydrogen Sweden AB.
Sveriges mål är att utsläppen inom inrikes transporter ska minska med 70 procent till 2030. Enligt Fossilfritt Sveriges vätgasstrategi, publicerad i januari 2021, kan vätgasprojekten som är planerade i Sverige idag åstadkomma en utsläppsminskning på drygt 30 procent av Sveriges totala nationella koldioxidutsläpp.
Fakta NHC:
För att nå klimatmålen storsatsar EU på vätgas och bränslecellsfordon. Den nordiska vätgaskorridoren är en del av den stora EU-satsningen kanaliserad via Connecting Europe Facility (CEF), som ska stödja investeringar i infrastruktur.
Trelleborg är första orten att teckna ett avtal om en vätgastankstation inom NHC-projektet. Tankstationen beräknas vara i drift under 2022. Uddevalla, Markaryd samt Linköping har signerat en avsiktsförklaring för totalt tre vätgastankstationer och en flotta med emissionsfria bränslecellsfordon av olika slag.
Projektet leds av branschorganisationen Vätgas Sverige och övriga samarbetspartners är norska energikoncernen Statkraft, danska vätgasbolaget Everfuel, samt fordonstillverkarna Hyundai och Toyota.