Säsongens första snö har fallit och spåren efter bilarna som kört här avslöjar riskerna under övergången från sommarväglag till vinterväglag. En av de här bilförarna vill ingen av oss möta en sådan här dag. Från den 1 oktober är det tillåtet att ha dubbdäck på sin personbil eller lätta lastbil. Från 1 december är det obligatoriskt att ha vinterdäck på sitt fordon om det råder vinterväglag. Från 1/10 till 1/12 kan vi trafikanter interagera med andra trafikanter som har tio gånger längre bromssträcka. Detta ställer stora krav på oss trafikanter och skapar stora risker, men det är tyvärr oundvikligt.
Vi lever i ett avlångt land med mycket varierande väglag. Det betyder också att motivationen att byta till vinterdäck, eller till och med till riktigt bra vinterdäck, varierar både med var vi bor och hur vi använder bilen. Inget konstigt med det egentligen men det ställer stora krav på varje enskild trafikant att köra efter egenskaperna hos de däcken som sitter på bilen.
Under övergångsperioden när det är lagligt att köra på sommardäck med ett mönsterdjup på 1,6 mm kan någon med precis bara lagliga sommardäck möta någon med nya fräscha vinterdäck på en vägbana som är frusen eller täckt med snö. Det kan handla om bromssträckor på 20 meter för den ena bilen och 200 meter för den andra. Det kan handla om att en bil klarar att köra på en snötäckt vägbana i 70 km/t medan den andra knappt klarar 20 km/t.
När vi passerat den 1/12 är det olagligt att köra med däck som inte är klassade som vinterdäck, men här på tankesmedjantrafik har ingen av oss någonsin blivit stoppad av polisen och fått vår däckutrustning kontrollerad en vinterdag med dåligt väglag. Däremot har vi blivit stoppade och fått anmärkning på att vi kört med dubbdäck efter den 15/4 när dubbdäck är förbjudna. Vi kan inte se att detta skulle vara en satsning från polisen i trafiksäkerhetens namn.
Sammanfattningsvis så ställer vinterkörning stora krav på oss trafikanter. Vi måste ta ansvar för hur vårt fordon klarar vissa väglag och vissa vädersituationer med tanke på sikt. Dimma, mörker och snöfall hör vintern till.
Vi måste också ta ansvar för att kunna bedöma väglaget och se om det har gjorts halkbekämpning eller inte. Som trafikant är du helt utelämnad till dig själv och dina erfarenheter samt din ambition att undvika en olycka.
Några tips:
Byt till vinterdäck i tid. Vänta inte till snön och halkan kommer.
Välj dubbade vinterdäck om du vet att du måste kunna ta bilen i alla lägen. Framför allt i södra Sverige där ishalkan alltid lurar som en överraskning när temperaturen pendlar runt nollan.
Våga vägra att sätta bästa däcken bak om du är en erfaren bilist och vet med dig att du inte ska köra så fort att det finns risk att plana på snömodd eller vatten. Du vinner kortare bromsstäcka och säkrare styrrespons på is och packad snö.
Låt dig aldrig provoceras att köra lika fort som någon annan gör. Du har ingen aning om vad den bilen rullar på för däck.
Håll koll på yttertemperaturmätaren och räkna med att det är halka om temperaturen sjunker under 4 plusgrader.
Är det blankt på vägen men torkarna går torrt när du kör bakom en annan bil så är det inte saltat. Då är det istället blankis. Den här situationen, att det plötsligt är fruset på en väg som nyss var saltad, uppstår varje år vid gränserna mellan olika väghållningsdistrikt.