Det mesta pekar idag på att framtidens fordon blir eldrivna på olika sätt. Vi ser lösningar baserade på batterier eller vätgas som energilagring i fordon, men vi ser också lösningar där fordonen förses med el längs vägen. I det senare fallet handlar det huvudsakligen om tunga fordon. De olika teknikerna har alla sina fördelar och nackdelar. Det är heller inget som hindrar att man ser hybridlösningar med vätgas och batterier, eller elvägar och batterier.
Falkenklevs åkeri i Malmö blir nu pionjärer när det gäller en heltäckande lösning för förnybar och koldioxidneutral transport med tunga lastbilar. Detta i ett samarbete med framför allt Scania och Naturvårdsverket. Åkeriet har som mål att elektrifiera hela sin lastbilsflotta och man väljer en lösning med lastbilar från Scania där energin lagras i batterier i bilarna. Själva kärnan i satsningen är en solcellspark som kombineras med en batterilagring på 2 MWh. Batterilagringen används för att jämna ut tillgången på el genom att den laddas när solcellerna ger maximal laddning och sedan backar upp laddningen när solcellerna inte levererar så mycket ström.
Laddplatsen, som från början får kapacitet för 22 lastbilar, byggs vid en ny depå i Malmö där även solcellsparken byggs. Laddplatsen är dimensionerad för att kunna ökas till att kunna ladda upp till 40 fordon samtidigt. Den kan bli Sveriges största laddstation när den öppnar senare i år.
Scania levererar sin e-mobilitetslösning som omfattar fem batteridrivna lastbilar och 1,6 MW laddutrustning till åkeriet som har som mål att elektrifiera hela sin lastbilsflotta efter denna den första leveransen som är tänkt att slutföras under året. De fem elektriska 4×2 Scanialastbilarna, med karosser byggda av SKAB, kommer användas av åkeriet under sina distributionsuppdrag i Skåne.
Laddstationen i Malmö kommer att tillhandahållas av den finska tillverkaren Kempower och levereras av Scania. Systemet bygger på smart teknik som kan ge energi baserat på antal fordon som laddas samtidigt, med en första maximal output på 250 kW per fordon, och med möjlighet att öka till 320 kW per fordon i framtiden. Likströmsladdning, DC-laddning, med mycket hög kapacitet. Man har tagit hänsyn till kommande generationer av laddningsbara lastbilar med större batterier och längre räckvidd, och anpassat stationen till framtidens behov. Idag levererar de snabbladdare för personbilar som vi har längs exempelvis E4 mellan 50 och 150 kW laddning. Solenenergiföretaget Soltech Energy Solutions kommer att bygga en 1,5 hektar solcellspark tillsammans med den 2 MWh stora energilagringen i batterier för att få en toppmodern energi-hub.
– Vi ser tunga fordon och logistik som en väldigt viktig del av elektrifieringen av transport och logistik. Vi är väldigt glada att få möjlighet att förse Sveriges största publika laddplats för elektriska lastbilar med DC-laddteknik, och ser fram emot att fortsätta utveckla snabbladdningslösningar för batteridrivna lastbilar, säger Tomi Ristimäki, VD för Kempower.
En viktig del av Falkenklevs initiativ är att de har gått med på att göra laddstationerna tillgängliga för andra fordon, utöver sina egna lastbilar. Laddstationen kommer också ha möjlighet att ta emot laddningar av lastbilar som kör fjärrtransporter.
– Laddstationerna och solcellsparken är en idé jag haft i ett par år. För att bli mer hållbar, och på det sätt som dieselpriserna stiger, var det tydligt för mig att vi behövde göra någonting. Vi har bestämt oss för att elektrifiera vår fordonsflotta. Elen kommer från solkraft, vilket gör den 100 procent förnybar. Det är ett stort ögonblick för oss, säger Falkenklev Logistiks VD Victor Falkenklev.
Hela anläggningen blir en innovativ, hållbar och ekonomisk lösning för allmänheten, delvis finansierad av Naturvårdsverket, som står för hälften av de 18 miljoner kronor det kostar. Falkenklev betalar resterade belopp.
– Att bidra med våra e-mobilitetslösningar till ambitiösa projekt är ytterligare bevis för den snabba utvecklingen av elektrifiering inom den tunga transportindustrin, säger Fredrik Allard, Scanias chef för E-mobility. Detta initiativ är ett perfekt exempel på hur nya ekosystem och användarmodeller skapas för att få fram de elektriska lösningar vi verkligen behöver för att fasa ut fossila bränslen från transportsystemet, att göra det hållbart på lång sikt.