Nu när vi har teknik för förnybara drivmedel med minimal klimatpåverkan gäller det att hitta teknik för att även tillverka våra fordon utan klimatpåverkan och hållbart. När det gäller stålet är det flera företag som har lösningar för att tillverka det utan, eller med mycket små, utsläpp av växthusgasen koldioxid. Volkswagen-koncernen och Salzgitter AG har undertecknat ett samförståndsavtal enligt vilket Volkswagen kommer att bli en av de första kunderna för CO2-reducerat stål som Salzgitter AG planerar att producera på en ny produktionslinje vid sitt huvudkontor i Niedersachsen från och med slutet av 2025.
- Salzgitter AG planerar att börja tillverka CO2-reducerat stål på en ny produktionslinje från slutet av 2025. CO2-besparingarna när omställningen slutförts beräknas bli över 95 procent.
- Volkswagen-koncernen vill bli en av de första stora industrikunderna samma år.
- De båda företagen planerar sluten återvinning av stål mellan anläggningarna i Salzgitter och Wolfsburg.
- Murat Aksel, Volkswagen-koncernens inköpschef: ”Med grönt stål och ett slutet kretslopp kommer vi att göra Volkswagens leveranskedjor ännu mer miljövänliga i framtiden.”
- Gunnar Groebler, Salzgitter AG:s vd: ”Vårt gemensamma projekt är ett utmärkt exempel på det nya sättet att göra affärer på genom samarbeten”.
Volkswagen-koncernen och Salzgitter AG har haft ett nära samarbete i över 60 år. Nu vill båda företagen inleda nästa kapitel tillsammans i arbetet med att minska koldioxidutsläppen i deras processer och produkter. Företagen tillkännagav den 21 mars ett samförståndsavtal enligt vilket Volkswagen kommer att bli en av de första kunderna för CO2-reducerat stål som Salzgitter AG planerar att producera på en ny produktionslinje vid sitt huvudkontor i Niedersachsen från och med slutet av 2025. Enligt Salzgitter AG kommer detta att möjliggöra att över 95 procent av CO2-utsläppen i stålproduktionen kan sparas i framtiden genom användning av vätgas och förnybar energi. Volkswagen-koncernen planerar att använda CO2-reducerat stål från slutet av 2025 i viktiga framtida projekt som elbilen Trinity1, som kommer att tillverkas i Wolfsburg från 2026.
För Volkswagen är minskningen av CO2-utsläppen i leveranskedjan en viktig del i koncernens strategi att stegvis bli en koldioxidneutral mobilitetsleverantör till 2050. Genom att göra detta, arbetar företaget efter en så kallad ”hot spot”-analys med fokus på att minska CO2-utsläppen där dessa huvudsakligen uppstår vid biltillverkningen. Förutom den batteridrivna drivlinan och aluminiumkomponenterna, är stålet särskilt aktuellt.
I framtida projekt som Trinity – nästa generations fullt uppkopplade elbil, som kommer att tillverkas i Wolfsburg från 2026 – kan därför användningen av CO2-reducerat stål innebära en betydande förbättring av den totala kodioxidbalansen. I slutet av 2022 avser båda parterna att konkretisera och avtala om inköpskvantiteter för CO2-reducerat stål under perioden 2025 till 2030.
Salzgitter AG har å sin sida åtagit sig att kraftigt minska CO2-utsläppen i stålproduktionen med omvandlingsprogrammet ”SALCOS – Salzgitter Low CO2-Steelmaking”. Till skillnad från tackjärnsproduktion med kolbaserade masugnar vill stål- och teknikgruppen i framtiden producera stål med grön vätgas och förnybar energi med ett nytt produktionssätt. För detta ändamål byggs väteelektrolysatorer, direktreduktionsanläggningar och elektriska ugnar i Salzgitter. Steg för steg vill stålproducenten minska CO2-utsläppen med över 95 procent till 2033. Detta skulle minska Tysklands totala CO2-utsläpp med en procent.
Samarbetet mellan de två företagen kring så kallat ”grönt stål” har redan inletts. Förra året hanterade Volkswagen AG för första gången provmängder av CO2-reducerat stål från Salzgitter AG. Den tillverkas på elektrisk stållinje med återvunnet skrot i Peine och har ett 66-procentigt minskat CO2-avtryck. I år planerar Volkswagen att köpa ytterligare 3 000 ton.
En annan del av det gemensamma avtalet är målet att etablera ett slutet återvinningssystem för stål mellan Volkswagens huvudanläggning i Wolfsburg och det integrerade stålverket i Salzgitter. Volkswagen-koncernen gör stålrester från produktionen tillgängliga för Salzgitter AG, som smälter ner dem, bearbetar dem till nya stålprodukter och levererar dem till Wolfsburg för bilproduktion igen. Målet är att utöka detta ”slutna kretslopp” för stål till andra produktionsanläggningar inom Volkswagen-koncernen i framtiden.
Murat Aksel, Volkswagen-koncernens inköpschef, betonade samarbetets strategiska betydelse:
– Inköp är en avgörande faktor för Volkswagen-koncernen på vägen mot CO2-neutralitet. Och vi vill uppnå detta mål senast 2050. Även i dag är delar av vår produktion CO2-neutral i balansräkningen – till exempel ID.3-produktionen i Zwickau. Omställningen till e-mobilitet ökar markant vikten av företagens inköp när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Medan leveranskedjan hittills har stått för 17 procent av CO2-utsläppen under hela livscykeln för Golf, har denna siffra redan stigit till 42 procent för ID.3. För att ytterligare förbättra vår CO2-balans får användningen av material – framför allt råmaterialet stål – en central roll. Användningen av CO2-reducerat stål är ett viktigt steg här, liksom återvinningen av stålrester.Med grönt stål och ett slutet kretslopp kommer vi att göra Volkswagens leveranskedjor ännu mer miljövänliga i framtiden.
Gunnar Groebler, Salzgitter AG:s vd, välkomnar att det mångåriga samarbetet med Volkswagen utökas med detta viktiga syfte för framtiden:
– Samhällets och ekonomiernas minskade koldioxidutsläpp kan bara lyckas om vi samarbetar med starka partners. Vårt gemensamma projekt är ett utmärkt exempel på detta nya sätt att göra affärer på – den cirkulära ekonomin med slutna materialflöden. Närheten mellan stål- och bilproduktion är ett annat ekologiskt plus i detta planerade samarbete. Genom att leverera grönt stål och återanvända stålresterna från bilproduktionen stöder vi vår mångåriga kund Volkswagen i att uppnå sina klimatmål.