Mörkret lägger sig, löven faller och älgarna ägnar sig åt älskog men också åt att hålla sig undan jägarna. Kort sagt så springer älgarna, rådjuren, hjortarna och vildsvinen runt mer än vanligt under senhösten. Faktum är att närmare hälften av alla viltolyckor sker under årets sista fyra månader.
Den som råkat ut för att köra på en älg glömmer aldrig den upplevelsen. Älgen är stor, tung och mörk. Den dyker upp som en gigantisk svart skugga och många gånger hinner man inte ens se älgen innan det smäller. Det smäller rejält men dagens bilar är betydligt mer välbyggda när det gäller takkonstruktionen, så viltolycka som leder till dödsfall i trafiken är som väl är inte så vanliga längre.
Under hösten kan viltet dyka upp på vägarna i stort sett när som helst på dygnet, även om gryning och skymning är tiderna då risken för en viltolycka är störst. Under våren däremot är rörligheten begränsad eftersom det då handlar om att spara energi och att koncentrera sig på att hitta mat utan att röra sig i onödan. Det betyder att det är ganska säkert dagtid och mitt i natten, bortsett vildsvin som gärna knatar omkring nattetid.
Det finns både tekniska hjälpmedel och en hel del knep som kan hjälpa dig som bilist att undvika en viltolycka eller lindra skadorna om olyckan är framme.
Grundregeln är som vanligt när det gäller trafiksäkerhet att fokusera på körningen, att ha koll på vägbanan framför bilen, men också att ha koll i dikena. Reflexerna från ett djurs ögon, de ljusa bakbenen på en älg eller en så enkel sak som att reflexerna på en av alla vägrensmarkeringar slocknar är tydliga varningssignaler. I det senare fallet handlar det om att ett djur kan vara på väg ut på vägbanan och då skymmer reflexen.
Skulle en älg plötsligt stå framför dig på vägen så är det bäst att försöka sikta på bakdelen då älgen är lättast där, samtidigt som det kan vara att den hinner undan i sista stund.
Bra, och rena, strålkastare är naturligtvis riktigt bra hjälp, men också seriös avbländningsteknik där man inte bländar av för tidigt och gärna går ner i hastighet under tiden man har svagt eget halvljus och bländas av en mötande bilist. De moderna Matrix-strålkastarna som bara, och helt automatiskt, bländar av den lilla ytan där det finns ett mötande eller framförvarande fordon är riktigt bra när det gäller att öka säkerheten vid mörkerkörning. Den mest avancerade lösningen är värmekänslig kamera som reagerar på att djur finns vid vägen och varnar föraren. En dyr men bra lösning.
Kör man mycket mörkerkörning är extraljus en riktigt bra lösning som oftast även betyder mer vilsam körning. Idag finns både runda extraljus och LED-ramper med riktigt bra ljusbild. När det gäller extraljusen så finns det strålkastare med varmt ljus och med kallt ljus. Det varma ljuset minskar reflexerna från vägskyltar, medan det kalla ljuset upplevs ge en bättre detaljskärpa. En smaksak med andra ord. Det finns en mängd olika ljusbilder att välja på från extrem spot till riktig bred ljusbild. LED-tekniken gör det även möjligt att kombinera spot och bred ljusbild i en och samma strålkastare då varje lysdiod kan ha sin reflektor och sin lins. Dagens extraljus är riktigt bra, men fundera på vad du vill ha för ljusbild. När det gäller vilt är en bred och låg ljusbild bäst, särskilt på våra mindre vägar med skog längs vägen. När det gäller större öppna vägar kan spot vara en fördel.