Jag har skrivit om det tidigare och det är dags att väcka frågan igen. Vi måste titta på frågan om vad halkan kostar i människoliv, mänskligt lidande, materiella kostnader (läs skadade bilar och infrastruktur) samt övriga samhällskostnader som förseningar orsakade av avstängda vägar.
Det har rapporterats i en mängd olika media om halkolycka på E4 söder om Arlanda, men ingen journalist har frågat varför vägen plötsligt var hal. Går det inte att hålla den halkfri? Är det för dyrt? Är miljöskadorna för stora eller resurserna för små.
Mediabevakningen när det gäller trafiksäkerhet är inget annat än usel journalistik.
Säkerhet och framkomlighet på våra vägar är oerhört viktigt och den här gången drabbades hundratals resenärer av att missa sina flyg. Risker uppstod när människor i desperation försökte gå längs motorvägen för att inte missa sitt flyg. Kostnader uppstod för både enskilda, samhället och företagen.
Jag har begärt ut uppgifter om när vägen halkbekämpades och med vilken typ av insats. Det enda jag fått från Trafikverket är en kartbild där det står att vägsträckan saltades 04.02. Inget svar på varför det dröjde tills dess när vägen började frysa på innan midnatt.
Jag har pratat med Terranors platschef som lovat att ringa upp, men inte gjort det under hela dagen.
Jag har mailat infrastrukturministerns pressekreterare med tre enkla frågor. Inget svar trots tre mail. I det senaste ställde jag frågan om jag överhuvudtaget får ett svar. Inget svar på den frågan heller.
Detta är av största vikt för trafikanter, företag och samhället men ingen lyfter ett finger för att åtgärda eller ens granska trafikverket. Det enda svensk media gör i de här frågorna är en videointervju med Trafikverkets presschef Bengt Olsson och det enda han gör i intervjuerna är att vi ska köra sakta. I en av de senare intervjuerna sa han att det tar tid innan saltet hinner verka på en frusen vägbana. Detta trots att det i verkets krav står tydligt att det krävs förebyggande åtgärder om friktionen riskerar att bli för låg på våra viktigaste vägar.
Trafikverkets presstjänst valde till och med att ifrågasätta om det rörde sig om en halkolycka trots både Wållberg på Storstockholms räddningstjänst och flera av de drabbade vittnade om att det var halt på plasten. ”Det är väldigt halt, jättehalt, säger Tommy Wållberg vid Storstockholms räddningstjänst efter olyckan till expressen.se”.
Det senaste beskedet jag fick från Trafikverkets presstjänst löd: ”Det du har fått är en insats. Det innebär inte att det är den enda insatsen som utförts. Vi återkommer med dygnsrapporten. Vi vet inte om orsaken till olyckan är halkan, eller om det berodde på andra orsaker, det får polisens utredning utvisa.”
Första svaret jag fick från Terranor centralt var att de hade halkbekämpat vid 04.02. Och det med enuppmaning: ”Var vänlig att korrigera din text så att den bygger på fakta och inte spekulation från Trafikverkets presstjänst.”
Jag påtalade att faktum kvarstår, vägen var hal, smhi hade förvarnat om temperatursänkning och den skedde redan innan midnatt. Jag ställde följdfrågan om varför insatsen inte gjordes tidigare och med vilka medel, mängd salt osv., och fick då svaret: ”Hej! Vi utför åtgärder utifrån väderprognoser samt verkligt väder. Vi har arbetsledare i tjänst för att vi ska unna utföra rätt åtgärd i rätt tid och på rätt plats. Vi utförde halkbekämpning med vintersalt, både torrt och lösning”.