Fredriksbergs forsyning, förvaltningen i stadsdelen Fredriksberg i Köpenhamn, köpte tio eldrivna skåpbilar, Nissan e-NV200 2016. Bilarna används dagligen av förvaltningens personal för att sedan fungera som reservkraft och balansering i elnätet.
Det handlar om världens första kommersiella installation av en teknisk lösning som kallas V2G, Vehicle to Grid. En lösning där eldrivna bilar kopplas till elnätet som elreserver när de inte används.
I dag talar man om: ”The birthplace of commercial V2G”.
För förvaltningen i Fredriksberg innebar det att man bidrar till en bättre miljö genom att ladda ner vindkraftsel när den producerar på topp och minskar behovet av el producerad med fossileldade kraftverk när efterfrågan på el är på topp.
Installationen i Fredriksberg är ett litet steg för miljöarbetet i Danmark men ett första steg mot en planet där transporterna inte blir ett miljöproblem och bilarna blir en tillgång för stadsplanerarna. Nissan och kraftbolaget Enel planerade då för en snabb utrullning av V2G-installationer. En miljon elbilar kopplade till nätet får en avgörande betydelse.
– Vi är en liten by i en större by med ett stort klimatintresse, sa borgmästaren Jørgen Glenthøj, men vårt klimatintresse är stort. Vi går före med den här tekniken som vi tror mycket på.
När jag besökte anläggningen vid starten 2016 och teknikerna fick en chans att berätta mer ingående beskrev de en snabbladdare för elbilar som både är en snabbladdare och en urladdare. De talade om miljömässiga och ekonomiska fördelar då just den där sista kilowattimmen när efterfrågan är som störst är jättedyr att producera och den största miljöboven. De beskrev också fördelarna med batterier som reservkraft då de svarar upp betydligt snabbare än exempelvis dieseldrivna generatorer när behovet ökar.
– När det börjar bli brist på el och tekniken kopplar in de här elbilarnas batterier har vi en effekt redan efter fem sekunder, förklarar Martin Messer Thomsen som representerar Nuvve, företaget bakom idén att koppla upp elbilar mot nätet för att snabbt jämna ut belastningen på nätet.
En naturlig fråga är förstås hur elbilsägarna reagerar och hur det påverkar livslängden på batterierna.
– Vi ser ingen negativ inverkan, säger Nissans elbilsansvarige Gareth Dunsmore. Vi har satt tydliga marginaler som innebär att batterierna alltid har minst 30 % energi kvar och aldrig laddas till mer än 95 %. Vi lämnar full garanti på elbilen och batterierna oavsett om den kopplas in i ett V2G-system eller inte.
Idag summerar Nuvve sina erfarenheter av V2G-anlåggningen i Fredriksberg så här:
”Fördelarna vi har observerat sedan vi implementerade V2G-tekniken under de senaste 5 åren har varit imponerande”, säger Kristian Beyer, chef för strategi på Frederiksberg Forsyning. ”Våra elbilar har inte bara hållit sig konsekvent i bruk på gator och vägar, utan när fordonen står parkerade på vår tomt deltar de på elnätsmarknaden i genomsnitt 17 timmar per dag och skapar en ökning av intäkterna som kan användas för att underhålla vår flotta. Vi arbetar grönare i praktiskt taget alla avseenden.”