Jag kan inte låta bli att tänka på Hansson de Wolfes låt: ”Var kommer barnen in” när jag läser Aftonbladets Peter Kadhammar som går till storms mot världen utanför den kungliga huvudstaden. ”Landsbygdsfjäsket är outhärdligt”, skriver han i en av våra kvällstidningar.
Var kommer Peter in, tänker jag. Han bär på elden som kan var välmenad men ack så insiktslös och egocentrerad. Eller kanske snarare Stockholmscentrerad. ”Avgrundsvrål stiger ur granskogarna, ekar på fjällen och studsar mellan fasaderna i bruksorter från Klippan till Kiruna.”, skriver han när det gäller politikerna som ser problemen med höga drivmedelspriser i glesbygd. Han tycker politikerna fjäskar för landsbygden eftersom de inte vill höja drivmedelspriserna rejält.
För att få perspektiv på kostnaderna för resor i kungliga huvudstaden kan jag berätta att ett årskort på SL kostar några kronor över 10 000:-. Bensin/diesel kostar idag runt 20:- litern, vilket betyder en kostnad på cirka 10 kronor milen för drivmedel till en rimligt liten bil. Tusen mil per år för den som pendlar i glesbygd är ingenting.
Han motiverar sitt krav på drastiskt ökade drivmedelspriser med att det är nödvändigt för att rädda klimatet.
Ska vi nå det målet så snabbt som möjligt behöver vi både mer klimatneutral elproduktion och mer biodrivmedel. Vi behöver en statlig styrning, läs skatter och incitament, för en övergång till hållbar transportsektor.
Höjda drivmedelspriser lär inte minska bilkörandet i glesbygd, här är bilen ett villkor för att livspusslet ska gå ihop. Möjligen i huvudstaden som inte klarar av den trafikbelastning som finns där idag. Där finns också alternativet kollektivtrafik.
Kadhammar har uppenbarligen vågat sig utanför tullarna. ”Utanför tullarna, på andra sidan, när allting lugnat sig. Där råder stilla tid”, låter det i en annan av Hansson de Wolfe Uniteds låtar.
”Man färdas i godan ro i 80–90–100 och plötsligt dyker ett hinder upp: en ombyggd Volvo med röd triangel i aktern. Den kryper fram. Kön bakom växer. Triangelbilen kryper. Kön växer. När man äntligen tar sig förbi ser man att föraren är en tonåring med keps.”, skriver Kadhammar i samma krönika där han beskriver A-traktorerna som bisarra.
Ja, ja, det ligger väl något i att det går långsamt och det där med tonåring med keps.
Men herregud, långsam trafik kan knappast vara något okänt för en Stockholmare, staden som saknar ringväg och hade en snitthastighet i hela Stockholm stad på 38 km/t vid rush hour enligt Tomtom Traffic Index för 2022.