De flesta av oss minns säkert Roy och Roger som hade en mack ihop. De hade även en sång och en livsfilosofi tillsammans. ”De ska va gött o leva”, hette det i deras duett framförd bakom två metspön.
Det finns en parallell när det gäller trafiksäkerhet, men här är det dödligt allvar. Nyckelorden när det gäller trafiksäkerhet är att det ska vara lätt att göra rätt och lätt att samarbeta. Inte minst av den anledningen att tredje part lätt kan råka illa ut om någon gör ett misstag. Ganska logiskt egentligen, men tyvärr lätt att punktera av omedvetna beslutsfattare.
I trafikmiljön ska olika trafikslag samarbeta och det som styr upp samarbetet är lagar och regler som polisen har i uppgift att beivra om vi inte följer dem. Allt detta kompliceras av att de som verkar i de olika trafikslagen har olika nivå när det gäller utbildning, erfarenhet och hastighet. Kort sagt så ska bilister, cyklister och fotgängare förstå varandra och samarbeta i trafiken.
Jag har ägnat några veckor åt att vara cyklist i Växjö och erfarenheterna av detta är minst sagt nedslående.
Cyklister och bilister möts varje gång en cykelbana korsar en gata och det kan ske på en mängd olika sätt. Cyklister, och mopedister klass II, har skyldighet att lämna företräde för bilister eller förare av fordon som buss, mc, lastbil och hästekipage när cyklisterna korsar en gata eller väg.
Skulle cyklisterna köra parallellt med övriga fordon får de köra förbi dem på höger sida om det inte är fara för en kollision, läs om bilisten eller liknande visar tecken att vilja svänga höger. De får enligt reglerna inte köra om ett fordon på högersidan om det ger tecken för högersväng. Det gäller även om cykelbanan är avskild från övriga vägbanor.
Skulle cykelbanans förlängning över den korsande gatan vara markerad som cykelöverfart har fordonsförare, bil, buss, lastbil eller hästekipage skyldighet att lämna företräde för cyklister och förare av moped klass II. Stiger cyklisten av cykeln och leder den över där cykelbanan har en anslutning till ett övergångsställe är den med bilist likställde fordonsföraren skyldig att lämna företräde.
Kör jag på cykelbana på Teleborgsområdet finns det skyltar i korsningarna som tydligt anger cyklistens skyldighet att lämna företräde. Det finns inte på vissa andra områden i Växjö. Kör jag Mörners väg så är i stort sett varannan korsning där cyklister och bilister möts markerad som cykelöverfart. Varannan är inte det.
Just denna inkonsekvens gör det väldigt svårt att förstå varandra och samarbeta i trafiken. Man skulle kunna beskriva det som ett grovt sabotage mot Trafikverkets nollvision och en medveten eller omedveten lek med människors liv och hälsa utfört av stadsplanerare som i god tro inte förstår bättre.
De flesta cyklister förstår inte att de inte bara kan cykla på och köra om ett fordon på högersidan när det visar tecken på att svänga åt höger. Många fordonsförare visar dessutom inte tecken i god tid, eller inte alls.
De flesta bilister har inte en chans att hålla isär de olika reglerna för korsande cyklister längs Mörners väg.
Som lök på laxen har vi i dag elcyklar och andra snabba cyklar som är svåra för bilisten att upptäcka i tid.
Varannan korsning på Mörners väg ger cyklisterna företräde och varannan ger bilisterna företräde. En planering som inte underlättar samarbetet i trafiken.