Några kallar det aprilväder, några suckar medan andra svär. Det handlar om växlande väderlek med temperaturer runt nollan och nederbörd. Sammanfaller det med den tid då några har vinterdäck medan andra har sommardäck har vi en trafiksituation som skulle kunna kallas det perfekta kaoset. Ett kaos som växer när Trafikverket inte tar sitt ansvar för vinterväghållningen.
Bromssträckan kan variera mellan 20 meter och 200 meter för två fordon som körs i samma hastighet. Sommardäck med ett mönsterdjup på 1,6 millimeter är godkända men har en extremt lång bromssträcka på blötsnö där bilen planar på snön. Nya vinterdäck med bra mönsterdjup kan klara att bromsa bilen på en sträcka som är en tiondel av sträckan som krävs för den som har slitna sommardäck.
Enligt reglerna för vinterdäck är vi skyldiga att ha vinterdäck fram till och med 31/3, om det råder vinterväglag. Vi får ha dubbdäck på bilen fram till och med 15/4. Det betyder att det är enorm skillnad på bilarnas däckutrustning under två veckor i april. Lika osäkert är det med Trafikverkets, Polisens och rättsväsendets bedömning av lagrummet.
Trafikverkets presschef, Bengt Olsson, säger att det är den enskilde fordonsförarens uppgift att bedöma väglaget och anpassa hastighet och avstånd till framförvarande fordon. Samtidigt friar tingsrätten den lastbilschaufför som den 7/12 tappade kontrollen över sin lastbil, vid Huseby, och kom över i mötande körbana där han kolliderade med en personbil vars förare omkom.
”Det är en fruktansvärt tragisk olycka där lastbilen under vinterväglag kommit över på motsatt körbana. Men jag kan inte visa att chauffören på något sätt agerat brottsligt.”, säger åklagaren Emma Berge.
Enligt polisrapporten hade lastbilen godkända vinterdäck och höll lagstadgad hastighet. Enligt ögonvittnen var vägen: ”otäck att köra på. Det var mycket snö kvar på vägbanan trots att klockan var runt nio på förmiddagen”.
För ett par år sedan var det en hemvårdare som körde arbetsgivarens bil med slitna vinterdäck och körde på en bil bakifrån. Enbart plåtskador men då blev hemvårdaren av med körkortet för att inte ha anpassat hastigheten till väglaget.
I november 2023 körde en bilist av Söderleden och krockade med en lyktstolpe. Polisen drev ärendet till domstol då bilen hade sommardäck och det rådde vinterväglag, men föraren friades i tingsrätten då det bedömdes som att vederbörande inte tagit några risker i trafiken.
Det finns uppenbarligen en luddighet och den blir än tydligare mot bakgrund av att jag för två år sedan ställde följande fråga till Polisens sakkunniga i Stockholm: ”Jag behöver köra till Kastrup om 6 dagar”, vilket då var 5 dagar efter det att dubbdäcksförbudet börjat gälla, ”och smhi har gått ut och varnat för 20 cm snö längs vägen, kan jag ha kvar dubbdäcken på bilen”. Jag fick svaret att jag i så fall inte fick köra med bilen innan det blivit vinterväglag och jag fick inte köra hem med dubbdäck på bilen tre dagar efter resan.
Som bilist är vi med andra ord helt utlämnade till ett rättsligt godtycke när det gäller vinterdäck och vinterväglag på samma sätt som ett godtycke när det gäller vinterväghållningen.