Vi lever i förvirringens tid. En förvirring skapad av helt nya mediavanor och populistiska politiker som lyckas profitera på förvirringen och ge samhällets underdogs en religion där de ser en möjlighet att hota det så kallade etablissemanget.
Politiska ledare utmålar sig själv som folkets röst och lovar skona väljarna från högre samhällskostnader om de får politisk makt. Det handlar om invandringen, kriminaliteten och framför allt klimatet.
Allt framstår i en tydlig dager när våra folkvalda politiker står och säger att det inte är de enskilda hushållen som ska behöva betala för klimatåtgärder. I klartext Ebba Busch när hon fick frågan om varför inte Sverige når EU:s klimatmål trots att det var exakt det som regeringen utmålade som målet när man inte ville arbeta för att uppnå de svenska klimatmålen.
Det intressanta är varför inte media ställer frågan om det verkligen är så att det kostar mer att värna klimatet än att leva med de problem som vi redan drabbats av på grund av ett skenande klimat med smältande glaciärer och extrema vädersituationer.
Media har i de allra flesta fall kastat in handduken. I alla fall alla stora mediahus med fokus på tabloidjournalistik.
Ett typexempel är tyska Bild som gärna kallar klimataktivister för klimatkaoter eller klimatkriminella och gärna framför en negativ bild av Greta Thunberg, både i reportagebilder, text och rubriker. Samma tidskrift och web-site kan redan nästa dag beskriva hur politikerna är handlingsförlamade och inte ser det verkliga klimathotet.
Samma tidskrift publicerade en mycket färgad artikel som beskrev hur skattebetalarna tvingades betala för de elvägar som byggs för lastbilar i Tyskland. Inte ett ord om vad översvämningarna som Tyskland drabbades av under extrema regnväder i höstas kostade skattebetarna.
Varför är det så?
Mediahusen lever på annonsörernas pengar. Annonsörerna annonserar i media med många klick på nätet och stor upplaga av tryckt media. Media vill alltså ha så många klickar som möjligt. Då handlar det om att ge röst åt gnälligheten, inte åt fakta eller analyser.
Förvirringens tid är också gnälligheten. Vi har haft en hippiegeneration, en yuppigeneration och en generation kanske. Nu har vi en gnällighetens, uppgivenhetens och insiktslöshetens generation.