Vintern slog till ett par dagar med riktigt låga temperaturer även i Sydsverige. Första morgonen med blixthalka blev det stopp på tre av landets Europavägar efter att lastbilschaufförer tappat kontrollen över sina fordon och blockerat vägarna. Märk väl att detta gäller våra största och viktigaste vägar som E4, E6 och E22. Den enkla orsaken är att Trafikverkets upphandlade vinterväghållare var ute för sent. Smhi hade tydligt talat om att vi hade fallande temperaturer och våta vägbanor. Ändå gick man ut med saltningen efter att det frusit och blivit isgata.
Sedan kom snön och Sydsverige drabbades ännu en gång av en avstängd E22 efter att en lastbil kört fast och det blivit stopp. Den enkla orsaken är att lastbilen hade för dåliga däck eller för dålig utrustning som exempelvis snökedjor. Det är inget nytt problem, men ett problem som blivit allt större i takt med att fler transporter i Sverige görs med utländska lastbilar. Idag körs 20% av den sammanlagda körsträckan med lastbilar i Sverige av utlandsregistrerade fordon enligt en rapport från Trafikanalys. Lastbilarna ägs av åkerier som inte betalar vägskatt i Sverige.
Så kröp temperaturen upp mot nollan och det blev isgata igen. På ostkusten var det så halt att saltbilen åkte av vägen och tyvärr omkom chauffören i olyckan. Vid en annan olycka på väg 25 krockade två av räddningstjänstens bilar med varandra framme vid en olycka. Båda olyckorna orsakades av att det var blankis. Här skadades en person från räddningstjänsten och en person av de inblandade i olyckan som orsakat utryckningen. Den enkla orsaken är att Trafikverkets upphandlade vinterväghållare var ute för sent. Smhi hade tydligt talat om att vi hade stigande temperaturer och frusna vägbanor. Ändå gick man ut med saltningen efter att det blivit isgata. Det här är inget nytt problem. Det är välkänt att det blir riktigt halt när ytan på vägen tinas upp samtidigt som det är fruset under. Svartis kallas det.
Vi var inte inne i december då och det betyder att det är fullt lagligt att köra på vinterväglag med sommardäck med bara någon millimeters mönsterdjup. Det är då det är extra viktigt att Trafikverket kräver snabbare insatser av sina väghållare. Det är då det är extra viktigt att polisen stoppar lastbilar för att kontrollera att de har rätt utrustning när väglaget är så här dåligt.
Det paradoxala i denna vår vintervägsverklighet är uttalandet av Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana som sa så här i början av november:
”Jag räknar med att vi kan få kraftiga snöoväder även i år och vi har sett till att Trafikverket är bättre rustat än någonsin för att hålla vägarna säkra och framkomliga. Inför vintern har vi genomfört flera åtgärder, bland annat har den regionala ledningen stärkts så att vi kan fatta snabbare beslut vid akuta händelser. För att hålla vägarna öppna och framkomliga har vi också infört ett tillfälligt arbetssätt för att snabbt kunna flytta fordon som blockerar vägen.”
Det var stopp på E22 i cirka tio timmar den här gången.
Slutligen blev det isgata på E22 vid Linderöd. En personbil körde av vägen, voltade och fattade eld. En av fyra personer i en familj överlevde och den enkla orsaken är att Trafikverkets upphandlade vinterväghållare var ute för sent. Smhi hade tydligt talat om att vi hade fallande temperaturer och frusna vägbanor. Ändå gick man ut med saltningen efter att det blivit isgata.