Vi närmar oss slutet av vintersäsongen och det betyder att många trafikanter kör sista säsongen med sina vinterdäck. Det betyder att dubbdäcken kan ha slitna dubbar och friktionsdäcken kan ha ett mönsterdjup som närmar sig det lagliga kravet på minst 3 mm. Det betyder med andra ord fordon med olika säkerhet på samma vägar och risker för både kökrockar och avåkningar.

Att köra med dubbdäck eller nordiska friktionsdäck när det råder vinterväglag är en självklarhet. Men lika viktigt är att däcken också har tillräckligt mönsterdjup, varnar Continentals däckexpert Per Linder:
– Alla måste regelbundet kontrollera skicket på sina däck. Det är enkelt, går snabbt och det räddar liv.
Scenerna som utspelade sig på E4 och E18 i helgen går till historien som Sveriges kanske värsta seriekrockar någonsin. Plötsligt halka och snöfall ledde till att omkring 120 personer fick föras till sjukhus.
Normalt är vi inte vana vid att se den här typen av olyckor i Sverige, men klimatförändringarna leder till att vädret snabbare växlar mellan plus- och minusgrader, vilket ger isigare väglag.
”Mönsterdjupet är livsviktigt”
Det här ställer också ökade krav på Sveriges bilförare, säger Continentals däckexpert och produktchef Per Linder. I takt med att andelen året runt-däck och lågprisdäck ökar menar han att det är viktigare än någonsin att hålla koll på vilka däck man har – och i vilket skick de är.
– Kör man med året runt-däck måste man vara beredd att låta bilen stå de dagar det är som halast. Och så kommer det att vara några dagar per säsong. Så enkelt är det, säger han, och fortsätter:
– Samtidigt ska man vara medveten om att blixthalka kan slå till medan man är på vägen och det är därför vi alltid rekommenderar att man ska köra med antingen dubbdäck eller nordiska friktionsdäck som är särskilt anpassade för våra vinterväglag. Däremot är det då livsviktigt att man regelbundet ser över sina vinterdäck och säkerställer att mönsterdjupet är tillräckligt.

Låg kunskap
Att mäta mönsterdjup på däcken är dock något som många bilägare slarvar med. När Continental undersökte frågan för två år sedan visade det sig att 28 procent av förarna inte vet eller är osäkra på hur man mäter sitt mönsterdjup – och mer än hälften vet inte ens vilket mönsterdjup de enligt lag är skyldiga att ha.
– Att mäta mönsterdjup är enkelt och något alla bilförare borde göra till rutin. En bra mätare kostar inte många kronor och bör ligga i handskfacket på varje bil. Man kan även använda en tunn linjal för att mäta mönsterdjupet, säger Per Linder.
Han fortsätter:
– Minsta tillåtna mönsterdjup enligt lag är 3 millimeter. Vi rekommenderar dock att man börjar tänka på det tidigare än så. Om man vet att det är längesedan man kollade sitt mönsterdjup så tycker jag att man genast ska ta tag i det.