Vi står inför en elektrifiering av hela vårt transportsystem. Frågan är bara om vi ska ha batterier i bilarna, bränsleceller i bilarna, luftledningar som strömförsörjer uppifrån, spår som strömförsörjer nerifrån eller trådlös överföring av elen. Argumenten för de olika lösningarna haglar numera på klassiskt konkurrensmanér, men min uppfattning är att vi behöver kombinationer. Jag tror på luftledningar längs stora delar av de riktigt stora vägarna som E4, E6, E18, E20, E22 och liknande som till exempel väg 40. Sedan tror jag på trådlös överföring på vissa sträckor där det inte är lika tät trafik. Allt i kombination med batterier i bilarna så att de kan köras mellan de elektrifierade sträckorna på lagrad el och få elhjälp med laddning i exempelvis uppförsbackar. Jag tror på både batterier och bränsleceller i lättare bilar och bränsleceller med batteristöd i tyngre bilar. Kombinationer av batterier och bränsleceller kommer att spela en allt större roll i tyngre bilar.
ElectReon har genomfört ett test av dynamisk trådlös laddning med en elektrisk 40 tons-lastbil på Gotland. Testet är världens första i sitt slag på allmän väg och är en viktig milstolpe för projektet Smartroad Gotland och eldrivna transporter. Resultaten bekräftar att den trådlösa elvägstekniken klarar verkliga förhållanden och att systemet inte påverkas av exempelvis snö eller regn.
Testet genomfördes på den elväg, som installerades i november 2019 mellan flygplatsen och Visby på Gotland. Genomförandet av testerna pågick i en och en halv vecka under vinterförhållanden med regn och snö.
Först installerades en kontrollenhet vid sidan av vägen, ansluten till elnätet och laddspolarna i vägen. Därefter testades kommunikationen med spolarna, samt statisk laddning av lastbilen via dess fem mottagare. Slutligen användes systemet för dynamisk laddning av lastbilen på en 50 meter lång sektion med en hastighet upp till 30 km/h. Det molnbaserade systemet är helt automatiskt och övervakades på distans.
Testet var framgångsrikt och visade att systemet fungerar medan lastbilen är i rörelse. Alla mottagare fungerade tillfredsställande och överförde 45 kW till lastbilens batteri. Under de kommande månaderna kommer den överförda kraften och fordonshastigheten gradvis att ökas för att nå målet om 125 kW och motorvägshastighet. Dessutom kommer ytterligare elektriska vägsegment att installeras och en eldriven flygbuss kommer att köras i skytteltrafik.
Oren Ezer, VD för Electreon Wireless:
”Vi är glada över att för första gången någonsin kunna ladda en elektrisk lastbil trådlöst under färd på allmän väg. Resultaten av testet är en viktig milstolpe för projektet som finansieras av Trafikverket och som möjliggör eldrivna transporter som är bekväma, kostnadseffektiva och hållbara.”
Om Smartroad Gotland
Smartroad Gotland är världens första trådlösa elväg för lastbilar och bussar på allmän väg. Smartroad Gotland stöds och finansieras av Trafikverket och leds av ElectReon AB, ett svenskt dotterbolag till det israeliska bolaget ElectReon Wireless. Projektets mål är att visa att ElectReons teknik är redo för kommersialisering och att ge beslutsfattare den kunskap som behövs för storskalig utbyggnad av trådlösa elektriska vägar.