Du har väl inte glömt att byta däck på bilen. Dubbdäck är olagligt från första maj och andra vinterdäck är olämpligt. I alla fall enligt regelverket och det ligger mycket sanning i det. Helst skulle jag vilja ha dubbat fram till 1 mars, dubbfria vinterdäck till 30 maj och sommardäck till 30 september för att sedan lägga på dubbfritt en tid innan det blir dubb igen.
Visst, jag erkänner att jag är lite av säkerhetsfanatiker, men trafiksäkerheten är viktig. Ett seriöst säkerhetstänk kan mycket väl rädda ditt liv, men visar också på empati och omtanke om andra.
Bra däck är den enskilt viktigaste säkerhetsutrustningen på en bil. Bromsar, antisladd-system, antispinn-system, autobroms med mera blir värdelöst om däcken inte håller måttet. Detsamma gäller naturligtvis om du har fel däck för underlaget och där är vi vintertid helt i händerna på väghållarna, som jag anser tar väl lätt på det här med att hålla vägarna halkfria. Den här vintern gjorde det ju inte så mycket eftersom vi knappt haft någon halka här nere i söder. Det borde borga för besparingar som kan användas om det blir en besvärlig vinter nästa säsong.
Jag inledde med lite snack om regler och deras betydelse och det finns massor av regler som vi trafikanter måste förhålla oss till. Det handlar exempelvis om mönsterdjup, vikt- och hastighetsklassning på däck. Det kan handla om helbilsgodkännande och vilka däck som är rätt för just din bil. Regler som inte alltid är kända eller anses speciellt viktiga att följa, men som faktiskt har kommit till av en orsak. Mönsterdjupet, till exempel, är superviktigt. En bil med utslitna sommardäck kan mycket väl vattenplana redan i 80 km/t medan en bil med bra och nya sommardäck lätt klarar mer än svensk motorvägsfart.
Nu kan vi naturligtvis inte alltid köra runt med nya däck av bästa kvalitet, men det vi kan och bör göra är att hålla koll på hur bra däck vi har och sedan anpassa hastigheten efter det. Låt dig inte luras av att din bil sägs ha sportiga vägegenskaper och vara överlägsen alla andra bilmärken. Det är ändå däcken som är din kontakt med verkligheten, läs vägbanan.
I klartext betyder detta att du själv måste ta ansvar för hur bra din bil klarar extrema väglag som isgata, snöslask eller massor av regn. Att göra det visar att du är en seriös trafikant och att du har en förmåga till empati. Skulle du inte göra det utan stirra dig blind på hastighetstavlorna och lugnt lita på att du överlever om du gör som storebror föreskriver när det gäller hastigheten så är du både naiv och oempatisk.
På tal om att däck räddar liv. Nu i coronatider är det påståendet än mer aktuellt. Våra hjältar inom sjukvården sliter i en riskfylld och stressig miljö, vilket inte minst gäller ambulansteamen som ska ut och möta patienter med osäkra symptom. Både människor, bilar och utrustning slits hårdare nu, vilket Michelin i Sverige har noterat och gått ut med erbjudandet att deras verkstäder gratis och omgående byter skadade däck på ambulanser i de tre största städerna. Dessutom har man ställt om tillverkningen till munskydd och visir i tio städer i Europa, så vi slipper chansa med dåliga kinesiska munskydd.