Det är kväll i Danmark. En familj är på väg hem i en Citroên C4, en mellanstor bil. De kommer till en T-korsning och kör ut på den större vägen. Hastighetsbegränsningen på den större vägen är satt till 80 km/t. På den större vägen kommer en Porsche Cayenne med två män på väg hem från samhällets pub. Föraren uppger i efterhand att han höll 120-130 km/t, passageraren säger 140-150 km/t.
Kollisionen blir förödande. Tre av de fyra i den mindre bilen omkommer. De är samtliga tre från samma familj. De två i den större bilen klarar sig i stort sett oskadade. Föraren kollar så att hans vän är ok och springer därefter ifrån platsen. Han ringer sin sambo som hämtar honom. Han blir hämtad av henne och kommer på så vis hem, medan de skadade i den andra bilen tas om hand av räddningspersonal. Polisen hämtar honom i hemmet.
Han säger efteråt att han anser att den andra bilen kört ut utan att föraren sett sig för. Möjligen kan de ha missbedömt avståndet eftersom jag körde något fortare än gällande hastighetsbegränsning. Hans passagerare säger till polisen att han druckit 8-9 öl på puben innan han satte sig i Porschen som av skattetekniska skäl var registrerad som skåpbil, varebil på danska, och då enbart får användas i tjänsten. Han själv säger att han druckit 4-5 öl på puben.
Allt detta berättar dansk media, i det här fallet Ekstrabladet, och det i flera analytiska artiklar efter varandra. De berättar också att Porschen väger mer än två ton medan Citroênen väger minst 500 kg mindre.
Detta hände 1,5 år efter en liknande olycka där en lettisk man i en Ford Mondeo körde på en Citroên C1 bakifrån. Föraren hade en promillehalt på 1,46 och i bilen låg tomma ölburkar. Tre av de fem personer som satt i den mindre bilen omkom. Dansk media berättar hela historien och det faktum att polisens bedömning är att han körde i 110-130 km/t, medan han själv säger 90-100 km/t. Det framgår också att han året innan förlorat körkortet på grund av rattonykterhet i hemlandet.
En liknande olycka inträffade natten till idag i Piteå. En drograttfull kvinna utan körkort rammade en annan bil och vi får veta att fem personer, varav två barn vårdas på sjukhus. Tre är allvarligt skadade och en är livshotande skadad. En tidning skriver att föraren i bilen med barnen i bröt mot väjningsplikten och körde ut framför den andra bilen. Det sägs också att den andra bilen kördes i hög hastighet. Detta får vi veta. Inget om bilarnas storlek modell och skick. Inget om huruvida de var lagliga att använda. Inget om hur fort det gick. Polisen tiger och media ger någon form av pk mellanmjölksbeskrivning om vad som hänt.
Fortsätter det här kan vi inte föra en seriös trafiksäkerhetsdebatt i det här landet. Läggs korten på bordet undviker vi spekulationer och vi kan ta en betydligt mer seriös trafiksäkerhetsdebatt som leder till en säkrare trafik och en trafikmiljö som fungerar i praktiken.
Vi måste vara tydliga med att en större bil betyder ökad säkerhet och att det inte hjälper att sänka hastighetsbegränsningarna och sätta upp fartkameror. Ingen av de här tre drog- eller alkoholpåverkade förarna hade brytt sig om fartkamerorna.
Vi måste alla få del av verkligheten bakom de olyckor som inträffar. Vi kan inte lita på lobbande myndigheter, forskare och institutioner som alla har sin agenda, sina hjärtefrågor och sina anslag att tänka på.