Så här blir vi vilseledda av oseriös media i kampen mot SUV:ar.
SVT nyheter publicerar en artikel där de granskat regeringens klimatbonus för bilar med låga utsläpp och det visar sig att den höjning av gränsen för CO2-utsläpp som avgör om en bil kvalificerar sig för en utbetalning på 30 000:- i klimatbonus har gynnat försäljningen av Volvos XC60 laddhybrid. Enligt artikeln är 90% av de bilar som fått klimatbonus tack vare höjningen Volvo-bilar. 9 av 10 bilar som sålts och fått klimatbonus tack vare höjningen av gränsen från 60 till 70 gram CO2 per km är alltså Volvo-bilar och det tolkas som ett gynnande av tyngre bilar som är mindre miljövänliga än lätta, enligt SVT nyheter.
Aftonbladet.se sprider SVT:s granskning och skriver så här: ” Efter att regeringen höjt kraven för att en bil ska ge klimatbonus till 70 gram koldioxidutsläpp per kilometer, visar det sig att nio av tio som fått klimatbonus har köpt Volvobilar. De allra flesta av dem är SUV:ar, som drar mer bensin än lättare laddhybrider.”
Här blev plötsligt 90% av alla bilar som fått klimatbonus Volvo. SVT nyheters granskning visade ju att 90% av de bilar som fått klimatbonus tack vare höjningen med 10 gram CO2/km Volvo-bilar.
Helt klart har SVT en poäng i sin granskning om man ser det ur ett konkurrensperspektiv men realiteten är ju att klimatbonusen har kommit till för att gynna bilar med lägre utsläpp att den senare justerades från 60 till 70 gram hängde ihop med att normen som styr klimatbonusen justerades från NEDC till WLTP och då höjdes utsläppen på alla bilar eftersom den nya normen innebar att de kördes på ett annat sätt när de testades och att man nu räknar på det aktuella fordonets, med all utrustning, utsläpp.
Kärnfrågan här är ju egentligen om det är rimligt att gynna laddhybrider på det viset som beräkningen av utsläppen gör idag.En laddhybrid som i huvudsak används för pendling, och då körs huvudsakligen på el, har så här låga utsläpp, men den som körs långt och kanske inte ens laddas får mångdubbelt så höga utsläpp. En intressant jämförelse är frågan om miljönyttan med en bensindriven laddhybrid där föraren så gott som uteslutande kör långsträckor och kanske slarvar med laddningen jämfört med en dieseldriven bil som körs på HVO100.
Bästa sättet att snabbt få ner utsläppen är fortfarande en laddhybrid som kan köras runt 7-8 mil på el och har en förbränningsmotor som kan köras på förnybart koldioxidneutrala drivmedel som HVO100 eller etanol. En prispolitik som gör det markant billigare att köra på el och på det förnybara drivmedlet skulle få ett snabbt genomslag.