Övergången till eldrivna lastbilar går fortare och fortare. Tesla var tidigt ute med sin Tesla Semi, men varken Volvo eller Scania vill ge den amerikanska tillverkaren lika mycket försprång som de fick när det gäller personbilarna. Volvo har nu levererat helelektriska VNR Electric på Teslas hemmaplan i Nordamerika.
Volvo Trucks North America levererar nu sina första klass 8, batterielektriska regionala lastbilar på östkusten till sina kunder Manhattan Beer Distributors. Fem Volvo Volvo VNR elektriska lastbilar blir en del av New York City-baserade öl- och dryckesdistributörers flotta med mer än 400 lastbilar för att serva kunder i hela New York City, Long Island med omgivning.
– Genom att arbeta tillsammans med kunder som Manhattan Beer Distributors, som är engagerade i att minska sin miljöpåverkan, har Volvo Trucks kunnat göra betydande framsteg på vägen mot en stor kommersiell introduktion av VNR Electrics från kust till kust”, säger Peter Voorhoeve, VD för Volvo Lastvagnar Nordamerika.
För att stödja laddningen av sin batterielektriska flotta har Manhattan Beer Distributors installerat tre nivå 3 DC-snabbladdare (snabbladdare som laddar med en spänning på minst 480 volt likström) vid Bronx-anläggningen. De räknar med att kunna ladda upp sina Volvo VNR Electric-lastbilar upp till 80 procent på 70 minuter.
Manhattan Beer Distributors batterielektriska lastbilar var de första Volvo VNR Electric-modellerna som kom i full serieproduktion vid Volvo Trucks New River Valley-fabrik i Dublin, Virginia, som monterar alla Volvo-lastbilar som säljs i Nordamerika.
– Som en av de största dryckesdistributörerna i USA gläds Manhattan Beer Distributors över den breda miljö- och hållbarhetseffekt som vi kan göra genom att eliminera vår flottas avgasutsläpp”, säger Simon Bergson, grundare, VD och koncernchef för Manhattan Beer Distributors. Volvo Lastvagnar har länge stöttat våra hållbarhetsmål och visat att deras låg- och nollutsläppsbilar erbjuder den säkerhet, prestanda och tillförlitlighet som vi har förväntat oss.