Det råder knappast någon tvekan om att framtidens mobilitet bygger på elektriska drivlinor. De två viktigaste frågorna nu är om Europa, Japan, Sydkorea eller Kina kommer att dominera framtidens fordonstillverkning samt frågan om balansen mellan elbilar drivna med el från bränsleceller med vätgas eller el från batterier. Volkswagen tar nu et stort steg mot att ge Europa och batterierna en starkare ställning genom att satsa 70 miljoner Euro på ett nytt forskningslaboratorium i Tyskland.
- Toppmoderna laboratorier för battericeller öppnas i Salzgitter, Tyskland
- Stärker Tysklands e-mobilitetskluster: Volkswagen Group Components investerar ytterligare 70 miljoner euro i utbyggd batteriforskning och skapar cirka 250 högteknologiska jobb
- Kunskap inom utveckling, produktion och återvinning: Salzgitter-anläggningen kommer gradvis att utökas till Europas ledande battericenter
- Thomas Schmall: ”Vi genomför konsekvent vår tekniska färdplan, vilket gör Volkswagen till en nyckelspelare inom batteriteknik.”
Volkswagen Group Components öppnade idag ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Därmed utökar företaget sin expertis inom batteriteknik ytterligare och tar nästa steg mot att utveckla och producera egna battericeller för e-mobilitet. Från 2025 och framåt är Volkswagens standardbatteri (unified cell) planerat att rulla från produktionslinjen i Salzgitter. I framtiden kommer cirka 250 experter att bedriva forskning inom områdena battericellsutveckling, analys och testning i totalt fyra laboratorier. Volkswagen investerar cirka 70 miljoner euro i anläggningarna.
– Med de nya, toppmoderna laboratorierna utökar vi utvecklingen, processerna och produktionsexpertisen ytterligare för battericellen – elbilarnas hjärta. Volkswagens Salzgitter-anläggning visar hur omställningen av den tyska bilindustrin från konventionella drivsystem till e-mobilitet kan lyckas. Vi attraherar spetsforskare och som branschpionjärer skapar vi morgondagens jobb, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components, samt ansvarig för färdplanen för batteri och laddningsteknik för alla varumärken i koncernen.
Färdplanen presenterades vid ”Power Day” i mars 2021, och framtida teknik för batteri och laddning stod åter igen i fokus som kärnområden i koncernens strategi NEW AUTO som tillkännagavs i juli.
– Med invigningen av laboratorierna har vi nått nästa strategiska milstolpe. Förberedelserna för vår egen battericellsproduktion går framåt med full kraft, säger Thomas Schmall. Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent.
Niedersachsens ministerpresident Stephan Weil säger:
– Om det finns en särskild plats där du nu kan observera vad som menas med ”omställningen av bilindustrin”, så är det Salzgitter. I decennier har VW-fabriken i Salzgitter försett miljontals fordon med motorer. Med ökande elektrifiering sker det nu en konsekvent steg-för-steg-omställning till framtidssäkrad och framåtblickande battericellsproduktion på platsen. Bilindustrins hjärta kommer att slå elektriskt i framtiden. Och det slår i Niedersachsen.
Kompetenscentret i Salzgitter ansvarar för koncernövergripande material- och lanseringstester, kvalitetssäkring och serieövervakning av celler för elbilsbatterier. Av de cirka 500 anställda vid Center of Excellence (CoE) Battery Cell i Salzgitter är cirka 160 för närvarande involverade i battericellsutveckling. I slutet av 2022 förväntas CoE växa till mer än 1000 anställda, inklusive cirka 250 experter inom forskning, analys och utveckling av lämpliga cellmaterial och format.
De nya laboratorierna möjliggör omfattande testprogram för battericeller med upp till 200 olika analysmetoder och utveckling av nya formuleringar på en initial yta på 2500 kvadratmeter.
– I framtiden kommer innovationer för dagens och morgondagens battericeller att skapas i Salzgitter. Utrustningen gör de nya laboratorierna till en av de mest moderna anläggningarna för battericellsforskning i Europa, säger Frank Blome, chef för affärsenheten battericeller och batterisystem.
Spetsteknologi används för att ta battericellerna genom processen. Salzgitter har ett av världens få svepelektronmikroskop för att detektera litium. Det finns även ett högautomatiserat testfält för att testa cellernas prestanda och tecken på åldrande under snabbladdning och urladdning. Testet inkluderar celler som kan laddas från 5- 80 procents batterikapacitet inom 12 minuter.
Utvecklingsprocesserna är mycket effektiva genom intelligent anslutning av produktions-, analys- och testdata. För att säkerställa perfekt interaktion är laboratorierna indelade i fyra områden: I cellutvecklingslaboratoriet utvärderas nya material avseende lämplighet och kemiska formuleringar, elektrodmaterial och processer utvecklas vidare. Lovande innovationer skickas direkt härifrån till pilotlinjen bredvid för småskalig produktion.
I analyslaboratoriet demonterar forskare komponenter och råvaror i cellerna och utför konkurrenskraftiga analyser samt kvalitetssäkring.
I miljö- och säkerhetslaboratoriet utsätts celler för uthållighetstester i sex speciella kammare och utsätts till exempel för elektriska, termiska eller mekaniska påfrestningar. Nya testmetoder utforskas också här.
Vid det elektriska testfältet mäts laboratorie- och serieceller i alla format och effektklasser elektriskt och testas avseende prestanda, åldrandetecken och långsiktig uthållighet.
– En av de viktigaste framtida teknikerna för Volkswagen-koncernen drivs framåt här. Allt som görs på Center of Excellence Battery Cell har till uppgift att förse kunder från alla koncernmärken med e-fordon med största möjliga räckvidd, laddningsprestanda, hållbarhet och säkerhet, avslutar Frank Blome.