Den 29/10 offentliggjorde Polisen utredningen efter den svåra dödsolyckan vid Sunne tidigare i år. En olycka som resulterade i mer än 1% av årets dödsfall i trafiken. Jag citerar beskrivningen av orsakerna till dödsolyckan som tog tre liv:
” Den vållande bilen, som kom norrifrån i mycket hög fart, tappade kontakten med vägbanan på grund av den höga hastigheten, vatten på vägbanan och olämpliga däck.
Däcken var av typen dubbfria vinterdäck som är mindre lämpliga för användning under sommarhalvåret. I vägbanan fanns vattenfyllda spår vilka, tillsammans med de olämpliga däcken och den höga hastigheten, gjorde att bilen fick vattenplaning, roterade över vägbanan och krockade med den mötande bilen.”
Det är väldigt tråkig läsning och det blir än mer obehagligt när man läser rapporterna från dagen det hände. Två kvinnor 20 och 25 år gamla möter bilen som en 50-årig man tappat kontrollen över. Krocken blir förödande, alla tre omkommer.
Tittar vi på polisutredningen så har mannen kört avsevärt över gällande hastighetsbegränsning, som är 90 km/t, varit berusad och kört på olämpliga däck utan att anpassa hastigheten till väglaget och vägens standard.
Det råder egentligen ingen tvekan om mannens skuld till olyckan, men vi bör även titta på hur myndigheter som jobbar med trafiksäkerhet har agerat och agerar. Vi vet att mer än var tredje dödsolycka orsakas av någon som är påverkad av alkohol eller droger. Vi vet att det finns uttalade risker för vattenplaning om bilen har dåliga däck och vi vet att detsamma gäller om vägbanan är sliten av tung trafik som gett spår i asfalten där vatten samlas.
Jag kör mellan 6 000 och 10 000 mil om året och har aldrig under de senaste 30 åren fått däcken kontrollerade. Däremot blev jag stoppad och fick anmärkning på att jag hade dubbade däck en vecka efter att dubbförbudet börjat gälla.
Obegriplig fokus som knappast gynnar trafiksäkerheten.
Polisen och Trafikverket hyllar fartkontrollskamerorna utan att erkänna att de betyder färre poliskontroller längs vägarna och det i sin tur betyder färre alkohol- och drogkontroller. Man säger att fortkörning ofta sammanfaller med andra trafikbrott som just körning under drog- och alkoholpåverkan. Intressant, men den som stoppas av en poliskontroll för fortkörning också kan testas för droger eller alkohol, men den som avslöjas av en fartkontrollkamera får en böteslapp några dagar efter förseelsen.
Det är obegripligt att man lämnar fältet öppet när det gäller ett trafikbrott som ligger bakom 1/3 av alla dödsolyckor. Särskilt fredags- och lördagskvällar då polisen har så mycket annat att göra.
Trafikverket då, vad gör de?
De lyssnar på NTF och sänker hastigheten på 90-vägar till 80 km/t och hastigheten i städerna till 30 km/t. Precis som om det är något en förare som väljer att köra berusad skulle bry sig om.