Hastighetsgränserna och trafikanternas vilja att efterleva dem är centrala i trafiksäkerhetsdebatten, men underlagen för besluten är långt ifrån seriösa och präglas av antaganden, lobbyism och brist på verkighetsuppfattning.
Ska vi komma någonstans med ett seriöst trafiksäkerhetsarbete måste underlagen för besluten vara seriösa och fria från lobbyistorganisationers påverkan. Besluten måste dessutom tas ur ett pragmatiskt verklighetsperspektiv. Trafikverket har gjort egna mätningar som visar att 19-28 % av lastbilarna bryter mot hastighetsbegränsningarna men påstår ändå att 70% av yrkestrafiken bryter mot hastighetsbegränsningarna baserat på lobbying från Folksam och NTF.
Bakgrunden är Trafikverkets och Transportstyrelsens generaldirektörers uttalade kritik mot yrkestrafiken och strävan mot en sänkning från 90 till 80 km/t på vägar som saknar mötesseparation.
”Preliminära siffror visar att 325 personer omkom i trafiken förra året, en ökning med 72 människoliv jämfört med föregående år. Den tekniska säkerheten har ökat, men vi kan aldrig bygga bort att förare medvetet bryter mot reglerna. Upp till 70 procent kör för fort och yrkestrafiken är värst. Nu behövs skärpning”, skrev Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, på DN debatt i januari 2019.
Grunden till detta är Trafikverkets påstående att 70% av yrkestrafiken bryter mot hastighetsbegränsningarna.
”Enligt Trafikverkets mätningar kör ungefär 70 procent av yrkestrafiken fortare än hastighetsgränsen, vilket är alldeles för många och innebär allvarliga konsekvenser om olyckan är framme”, skev polisen i ett pressmeddelande 11/10 2021.
Jag har tagit del av Trafikverkets Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2020. Där konstaterar Trafikverket: ”Uppdelat på fordonstyp är det 66 procent av personbilarna som håller hastighetsgränsen. Bland lastbilar och bussar är det 72 procent, och bland lastbilar med släp är det 81 procent. Andelen hastighetsöverträdelser för motorcykel och moped särredovisas inte, eftersom mätutrustningen inte kan särskilja motorcykel och moped. ”
Trafikverket har själva konstaterat att det rör sig om 19-28% av lastbilarna som bryter mot hastighetsgränserna ändå använder man sig av Folksams påstående att 70% bryter mot hastighetsgränserna i sin argumentation för beställaransvar gentemot åkerier när det gäller hastighetsefterlevnad.
”Företaget har ett stort ansvar att se till att deras fordon följer aktuella hastighetsgränser och tar ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck”, sa Maria Krafft, måldirektör Trafikverket.
”Yrkestrafiken sätter tempot i trafiken. Om de sänker hastigheten följer andra med. Vi uppmanar alla yrkesförare att vara förebild i trafiken. Om de inte lever upp till det får de räkna med att det kan rendera i böter eller sanktionsavgift, beroende vad de har gjort sig skyldiga till”, kommenterade poliskommissarie Erling Andersson vid polisens nationella operativa avdelning.
Trafikverket och Transportstyrelsen ger yrkestrafiken skulden
”Det behövs mod från alla aktörer för att ta sig an hastighetsproblemet. Myndigheter, politiker, näringsliv, forskningsvärlden och förare kan alla göra skillnad”, skrev Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, och Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen
”Vi håller med trafikforskarna Christer Hydén, András Várhelyi och Sverker Almqvist om att det inte bara kan vara upp till förarna att på frivillig väg hålla sig till de hastighetsbegränsningar som råder”, fortsatte de
”Vi vet att när en tillräckligt stor grupp anpassar hastigheten, så tar andra trafikanter efter. Därför är det avgörande att yrkestrafiken går före. Det är företagens ansvar att se till att gods levereras utan att trafikreglerna bryts. Arbetsgivare med anställda som har trafiken som arbetsplats och företag som köper transporter kan se till att Sverige får en säkrare trafikmiljö” avslutade de sin debattartikel på Sydsvenskan debatt i februari 2019.
Trafiksäkerhetsforskare önskar tvingande hstighetbegränsare
”Det senaste året har antalet omkomna i vägtrafiken ökat kraftigt. Och sett i ett längre perspektiv har den minskning som var synlig fram till 2010 stagnerat. Samtidigt visar Trafikverket att bilförare inte har blivit bättre på att hålla hastigheten och att de mål som myndigheten har satt upp inte alls är på väg att uppnås. Om alla förare höll hastighetsgränserna skulle enligt Trafikverket minst 100 liv kunna räddas varje år. (En uppgift som det saknas bevis för och analys som vidimerar uppgiften).
Det finns effektiva åtgärder som gör att alla skulle kunna hålla hastighetsgränserna, men viljan att genomföra dem verkar inte finnas, varken hos politiker eller myndigheter.
Enligt Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, följer inte 70 procent av lastbilsförarna och 55 procent av personbilsförarna hastighetsgränserna.
Bjelfvenstam och Erixon anser att det behövs en skärpning inom yrkestrafiken, att det är rimligt att ställa högre krav på de förare som är ute på vägarna i sitt jobb och särskilt på ledarskapet i branschen. Problemet är att krav och vädjanden av det här slaget har liten effekt.”
Detta påstås på Sydsvenskan debatt av:
Christer Hydén är professor emeritus vid Trafik och väg på LTH.
András Várhelyi är professor vid Trafik och väg på LTH.
Sverker Almqvist är teknisk doktor och trafiksäkerhetsforskare.
Sydsvenskan debatt febr 2019
Samma uppgifter som skapats av lobbyingorganisationer används ännu en gång trots att det finns seriösa uppgifter. Det är direkt skrämmande att forskare använder sig av så dåligt underbyggda påståenden.
Polisen noterar i sitt vardagliga arbete:
”Enligt trafikverket körde 70 procent av de tunga fordonen för fort vid undersökningar 2018, det borde ha varit tvärtom. Yrkestrafiken bör vara ett föredöme som dämpar hastigheten”.
”Vi vet att det går fort därute men den här veckan var det färre fortkörare än så. En slump eller inte. 15 av 113 bötfälldes, alltså långt under det som Trafikverket uppgav från sin undersökning 2018”, säger polismannen Dennis Örnborg i ett pressmeddelande från 29/10 efter trafikveckan i region öst oktober 2021.