Elbilens stora genombrott i Sverige kom 2021 med en enorm ökning av både antalet modeller och antalet sålda bilar. Vi har fått uppleva en fantastisk resa från millenieskiftet och nu väntar nästa resa där vi får lägre kostnader, längre räckvidd och högre säkerhet. Nissan/Renault/Mitsubishi-alliansen går nu ut med att man har tekniken klar för ASSB-batterierna och det betyder en halvering av priserna och storlekarna samtidigt som laddtiden ska minskas till en tredjedel.
Nissan och Renault tillhör pionjärerna när det gäller elbilar med bilar som Renult Clio och Nissan Leaf. Det innebär också att de har en gedigen erfarenhet i den allians de skapat tillsammans med Mitsubishi, som i sin tur har lång erfarenhet av laddhybrider och var tidigt ute med sin iMiev. Idag gick man gemensamt ut med sina framtidsplaner som kortfattat lovar en bred satsning på elbilar med fokus på ny teknik och lägre priser.
Den nya tekniken vilar på tre grundpelare, nya plattformar, ny batteriteknik och utökat datorstöd.
De nya plattformarna, som ska bli basen för 90% av alliansens nya bilmodeller är konstruerade för att hålla utvecklings- och tillverkningskostnader nere. Alliansen säger också att antalet bilmodeller kommer att minskas. Allt för att ge konsumenterna lägre priser, sägs det. Jag anar en viss oro för priskonkurrens från Kina som nu rullar ut sina bilmodeller på bred front.
Den nya batteritekniken är verkligen en ”gamechanger”. Dagens batterier är tillverkade med en vätska, elektrolyt, som separerar anod och katod. Plus och minus skiljs med elektrolyten. ASSB-batterierna har inte den här vätskan. Här skiljs plus och minus av en solid materia. ASSB står för All Solid State Batteries.
Det forskas på ny batteriteknologi jorden runt och vi får ständigt optimistiska besked från forskare, lobbyister, marknadsförare och teknikentusiaster. Helt klart blir batterierna bättre och bättre. Det som gör dagens besked från Nissans starkt och unik är att det finns en tidslinje man säger sig hålla sig till. Nissan säger att prototypcellerna redan är i produktion, att den första pilotfabriken kommer att ligga i Yokohama och att tillverkningen där ska rulla igång 2024. Massproduktion lovar man 2028 och Nissan säger att priset kommer att halveras, jämfört med dagens priser, storleken kommer att halveras, jämfört med dagens batterier och laddtiden kommer att minskas till en tredjedel.
ASSB-batterierna förväntas få längre livstid, tåla fler snabbladdningar och vara stabilare i händelse av en olycka.
I klartext betyder detta att vi om sex-sju år ska kunna köpa en fyrhjulsdriven el-SUV för samma pris som dagens motsvarande bil med förbränningsmotor men med lägre servicekostnader, bättre prestanda och mer utrymme.
Viktigast av allt är naturligtvis den minskade miljöpåverkan.
Att datorstödet kommer att utökas är väl knappast en revolution längre. Det handlar om mer säkerhet genom utökat förarstöd, snabbare respons om en risk för olycka konstateras av systemet. Det handlar om mer självkörande teknik och det handlar om smartare kommunikation över mobilnätet. Det handlar också om mer underhållning i form av musik samt om ännu bättre navigation.