Folksam påstår att hela 78 procent av alla yrkesförare har kört för fort, hela 20 procentenheters ökning sedan Folksams mätningarna startade 2018. I Sverige skulle årligen fler än 70 liv räddas om hastighetsgränserna hölls, hävdar Folksam i pressreleasen, vilket i så fall skulle vara mer än vart tredje dödsfall i trafiken.
Vad säger statistiken?
Statistik är alltid intressant, men den måste också analyseras för att kunna användas som seriöst beslutsunderlag. Tittar vi på statistiken när det gäller antalet döda i trafiken från 2018 till 2021 så har dödstalet sjunkit med 35%, vilket naturligtvis är jättebra.
Vad säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam?
Folksams Anders Kullgren säger så här efter Folksams mätningar 2021: ”Andelen överträdelser totalt vid mätningarna var 70 procent och andelen grova överträdelser 24 procent, vilket ligger i nivå med mätningarna 2020, men en tydlig ökning sedan 2018”.
Vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Statistiken säger med andra ord att högre hastighet räddar liv.
Ändå säger samme Kullgren i årets mätning: ”Skulle alla hålla hastighetsgränserna skulle fler än 70 liv varje år kunna räddas i Sverige”.
Kullgren har delvis rätt men framstår som oseriös lobbyist
Jag förnekar inte det faktum att lägra hastighet räddar liv, men jag vill visa hur totalt insiktslös lobbying görs med påståenden som inte verifieras på något sätt. Tittar vi på Folksams rapport 2020 säger Folksam: ”I Sverige skulle årligen 80 liv räddas om hastighetsgränserna hölls.” Det året var det 204 personer som miste livet i trafikolyckor. Det är inte seriöst att hugga till med en siffra på det viset. Vi vet att det finns en rad andra parametrar som droger, alkohol, halt väglag, aggressiv körning och så vidare så det är orimligt att påstå att 40% av alla dödsolyckor beror på att någon kört för fort.
Vem är Kullgren och vad är det för forskning han bedriver?
Han var uppe i rampljuset för några år sedan då Folksam påstod att Toyota var säkraste bilarna utan att berätta att de bara forskade på vissa märken, att de bara tittade på olyckor där två fordon var inblandade. Dessutom var Toyota en samarbetspartner med Folksam.
Varför pekas yrkesförare ut?
– Yrkeschaufförer utgör en stor del av trafiken på våra vägar och sätter ofta tempot för övriga trafikanter, säger Anders Kullgren.
Trots att Folksam mätt och rapporterat hastighetsmätningar under 5 års tid så har vi inte kunnat se någon förbättring genom åren, snarare tvärtom, fortsätter han, men han säger inte att antalet döda i trafiken minskat med 35% under perioden.
Vad säger detta om debatten?
Än en gång säger jag att hastigheten är en faktor som påverkar utgången av en olycka, men det går inte att försöka påverka beslutsfattare med ett lösryckt påstående som motbevisas i statistiken. Det kanske är 10 färre som dör om alla håller hastigheten alltid. Det finns parametrar som tiden vi tillbringar exponerade för risker i trafiken, trötthet och bristande uppmärksamhet vid låga hastigheter på säkra lågt trafikerade vägar med mera.
Vad betyder detta för debatten?
Framför allt betyder det att fokus lyfts från andra viktiga trafiksäkerhetsfrågor som droger och alkohol, aggressiv körning, korta avstånd och framför allt vår relation till bilen. Idag är det alldeles för många lättkränkta män i trafiken. Män som tror att bilkörning på allmän väg är ett race. Under 2020 omkom 46 kvinnor och 158 män i trafiken. Män är mer lättkränkta och riskbenägda, eller kanske till och med inte mogna att köra bil i allmän trafik.
Hur ska vi se på Folksams rapporter?
För det första så är påståendet att yrkesförare på något sätt ökar riskerna i trafiken ett påhopp på en hel grupp seriösa yrkesmän och yrkeskvinnor. För det andra så är det uppbyggt på helt felaktiga grunder och lösa antaganden. Det finns inget i statistiken som säger att yrkesförare är inblandad i fler trafikolyckor än andra. Tvärtom så klarar sig yrkesförarna riktigt bra i trafiken. Framför allt om man tar med parametern hur mycket de kör.
Vad säger rapporten om polisens trafiksäkerhetsarbete?
Jag kör mellan 6000 och 10000 mil om året. Varje sommar så ser jag i snitt 1,6 fartkontroller på motorvägen mellan Värnamo och Stockholm. Jag har inte sett en enda fartkontroll någon annanstans de senaste 8 åren. Intressant mot bakgrund av Kullgrens brösttoner: ”Det är alarmerande att vi ser en kraftig ökning vid årets hastighetsmätningar, särskilt alarmerande är att andelen överträdelser var högst på vägsträckor med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning, där risken är störst att köra på oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.”
Verkligheten
Vi har de senaste åren haft några riktigt allvarliga trafikolyckor med många döda. Det har handlat om ett vägavsnitt som varit känt trafikfarligt men inte åtgärdats, det har flera gånger handlat om ungdomar som lekt i trafiken (läs kört ordentligt för fort eller tävlat), det har handlat om motorvägar utan möjlighet att köra av ett havererat fordon (läs lastbilschauffören som inte förstod att röken kom från en stillastående bil) och om droger och alkohol.
Inget av detta tas upp i Folksams debattunderlag, vilket visar på stora brister när det gäller verklighetsuppfattning
Här är Folksams pressrelease i ärendet:
Drygt 5000 fordons hastigheter har mätts på vägar i Storstockholm och på vissa sträckor i Uppsala. Studien omfattar olika biltyper med företagslogga; personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar. I genomsnitt körde de undersökta bilarna 9 km/h över tillåten hastighet. Högst andel överträdelser mättes på vägar med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning. Även andelen grova överträdelser, det vill säga fortkörningar över 10 km/h, har ökat sedan förra årets mätningar och står nu för drygt en fjärdedel av fortkörningarna.
– Det är alarmerande att vi ser en kraftig ökning vid årets hastighetsmätningar, särskilt alarmerande är att andelen överträdelser var högst på vägsträckor med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning, där risken är störst att köra på oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister. Skulle alla hålla hastighetsgränserna skulle fler än 70 liv varje år kunna räddas i Sverige, säger Anders Kullgren, Forskningschef på Folksam.
Av de sju branscher som yrkestrafiken delades in i hade taxi högst andel överträdelser där 9 av 10 av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningen. Även branscherna färdtjänst samt bud, transport och logistik är två branscher med hög andel överträdelser (82 procent). Bussbranschen visade lägst andel överträdelser, ändock med 51 procent överträdelser.
– Yrkeschaufförer utgör en stor del av trafiken på våra vägar och sätter ofta tempot för övriga trafikanter. Trots att Folksam mätt och rapporterat hastighetsmätningar under 5 års tid så har vi inte kunnat se någon förbättring genom åren, snarare tvärtom. Företagen har ett stort ansvar, där trafiksäkerhet är en ledningsfråga, ett exempel är realistiska körscheman, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Så kan andelen fortkörningar minskas:
– Införande av trafiksäkerhetskrav vid upphandling av transporter
– En ökad användning av tekniska stödsystem för hastighetsanpassning som exempelvis ISA-system som ger feedback till föraren om vilken hastighetsgräns som gäller
– Att fler företag verksamma med yrkestrafik blir certifierade med ISO 39001 vilket i våra mätningar visat sig lett till färre hastighetsöverträdelser (ISO 39001 är ett standardiserat ledningssystem för trafiksäkerhet)
– Rapportering av trafiksäkerhetsavtryck från företag
Bolagen med högst andel överträdelser var Taxi Stockholm (92 procent) och budbolagen Schenker (91 procent) och Best (90 procent). Bolagen med lägst andel överträdelser var bussbolagen Nobina och Keolis (44, respektive 47 procent), där båda bolagen kör åt Stockholms Lokaltrafik och har en ISO 39001 certifiering. ISO 39001-certifierade bolag visade generellt cirka 30 procent lägre andel fortkörning jämfört med icke-certifierade.
Statistik: ”Omkomna 2010–2021”
År | Antal omkomna |
---|---|
2010 | 266 |
2011 | 319 |
2012 | 285 |
2013 | 260 |
2014 | 270 |
2015 | 259 |
2016 | 270 |
2017 | 252 |
2018 | 324 |
2019 | 221 |
2020 | 204 |
2021 | 210 |