En del av den amerikanska kulturhistorien och en biltävling som det gjorts otaliga filmer om. Kort sagt så gick det ut på att så snabbt som möjligt ta sig från kontinent till kontinent i USA. Jag minns att segraren en gång körde Jaguar XJS.
Jag minns också att jag funderade på varför tävlingen inte vanns av Lamborghinis och Ferraris hela tiden. Det enkla svaret är att det inte räcker med att kunna köra fort för att snabbt ta sig en längre sträcka. Det gäller att köra effektivt och säkert med så få stopp som möjligt. Med den här insikten gjorde jag mitt eget lilla Cannonball race en gråblöt vinternatt genom ett blygrått Sverige. En resa mellan Nordens två största huvudstäder, Stockholm till Köpenhamn alltså.
Effektivitet betyder att komma långt på en tank. Jag löste det med hybridteknik, el/bensin. Det är också viktigt att körningen är komfortabel och säker i en bil med bästa möjliga stolar, bästa möjliga instrumentering, fjädring och strålkastare.
Just den här gången körde jag Mercedes S400 hybrid. En bil byggd för att fylla alla de här kraven.
Utöver den inställbara luftfjädringen och de exklusiva stolarna med massagefunktion kan också köpas med marknadens idag bästa strålkastare och en effektiv älgsökare i form av IR-belysning med datorstöd som larmar om något varmblodigt är på väg in framför bilen. Alla de till buds stående säkerhetssystem, som filhållare som styr tillbaka bilen upp på vägen om du slumrar till och är på väg att lämna vägen, finns tillgängliga.
Jag litar så mycket på den här tekniken att jag väljer att köra närmaste vägen och lämnar E4 vid Jönköping, passerar Växjö och fortsätter över Höör. Rakt igenom älgbältet med andra ord. Älgvarnaren håller sig lugn. Den varnar bara för några nattvandrare i Vrigstad. En effektiv varning där det blinkar till i rött mitt i huvudinstrumentet och på bilden som visar vägen framför mig markeras människorna i rött.
Bilens strålkastare bygger på senaste LED-tekniken med automatisk avbländning och styrning av ljuskäglan. De följer alltså rattutslaget men det häftigaste med den här tekniken är en liten kamera som registrerar fordon framför bilen, mötande och ifattkörda. Kameran kommunicerar med strålkastarna via en dator som släcker de lysdioder som lyser upp just den ytan där det andra fordonet finns.
En revolutionerande teknik för den som kör mycket på nätterna. Först och främst ger den en bättre belysning till gagn för mig som förare men det ger också mindre bländning vid t.ex. möte i en kurva eller på ett backkrön. Tänk dig att du ligger bakom en bil. Då lyser de här strålkastarna upp båda vägrenarna men inte den körbanan där den andra bilen kör. Samma sak vid möte. Du har alltså betydligt bättre ljus även på vänstersidan.
Det finns dock två avigsidor. Den ena är ett elände för lastbilschaufförer. De sitter så högt över sina strålkastare att de utsätts för bländning en längre tid innan systemet ser mötet om man möts vid ett backkrön eller på en väg med ett räcke som skymmer strålkastarna men inte förarplatsen. Här behöver man blända av manuellt. Det andra problemet är att systemet bländar av om man kör där det finns gatubelysning. Jag vill gärna ha helljus i vissa lägen då det hjälper mig att se djur som katter, rävar och grävlingar.