Sverige är välkänt för sitt trafiksäkerhetsarbete. Så här förklarade trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall de låga dödstalen i svensk trafik i en intervju för Föreningen Sveriges vägingenjörer: ” – Den ena är högertrafikomläggningen 1967, där många duktiga individer medverkade, med högertrafikgeneralen Lars Skiöld i spetsen. Efter det bildades Trafiksäkerhetsverket 1968 och allt detta fick stor uppmärksamhet i hela världen. Den andra stora faktorn är att Volvo tidigt valde säkerhet som ledstjärna för sina bilar, vilket alla biltillverkare sedan dess tagit efter.
Numera talar han gärna om låga hastigheter och trafiksäkerhetskameror, samt 2+1-vägar.
Nu är det ju inte så att Tingvall är den ende som tjänar pengar på att vara trafiksäkerhetsprofet. Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är också statligt finansierade organisationer som jobbar för vår säkerhet. VTI beskriver sig själva som: ”ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn”.
VTI har i sina senaste publikationer noterat att man försämrar trafiksäkerheten om man ökar belysningen längs vägarna nattetid och att man som fotgängare bör vara svartklädd för att synas bäst nattetid. Nu jobbar både VTI och NTF med våra skrämmande höga hastigheter och detta under året med det lägsta antalet döda i trafiken sedan kriget. 1970 dog 1 307 personer i trafiken. 2013 var motsvarande siffra 260
VTI:s mätningar visar att 37 procent av alla kört över gällande hastighetsgräns. Flest fortkörare visade det sig finnas på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim. Där kördes varannan bil för fort. På 50-sträckorna var det 39% som körde för fort och på 70-sträckorna var motsvarande siffra 23%.
Forskarna konstaterar därför att det framför allt är hastighetsefterlevnaden på gator med lägre hastighetsbegränsning som behöver förbättras.
Bakgrunden till forskningen är enligt VTI ett riksdagsbeslut som togs 2009. Då togs beslut om målet att antalet dödade i vägtrafiken skulle halveras mellan åren 2007 och 2020. För att nå målet krävs, enligt VTI, att minst 80 procent håller hastigheten.
NTF säger på sin hemsida att de gjort mätningarna på uppdrag av Trafikverket och att hastighetsefterlevnaden i tätort fortfarande är på en oacceptabelt låg nivå och långt ifrån de nationellt uppställda målen för 2020.
– Det är naturligtvis oacceptabelt att vi inte kan uppnå en bättre hastighetsefterlevnad i tätorterna, där oskyddade trafikanter och bilar blandas. Ska vi lyckas i våra ambitioner inför 2020 måste vi lyfta fram det delade ansvaret mellan trafikanterna och systemutformarna. skriver Johan Lindström, Generalsekreterare NTF, på hemsidan.
Notervärt är att 2007 dog 471 personer i trafiken och året med de skrämmande höga hastigheterna, 2013, dog 260 personer i trafiken. Notervärt är också att ingen längre talar om biltillverkarnas säkerhetsarbete.