Audi R8 e-tron överlever! Audi jobbar på generation 2 och säger sig även ha en generation 3 på gång. Generation 2 kommer även den att vara en utvecklingsmodell som inte kommer att säljas på öppna marknaden, men trean är tänkt att bli en bil som dyker upp i Audis prislistor.
Lika glad som jag var över att få provköra den eldrivna R8:an, lika besviken blev jag när Audi deklarerade att det skulle bli sista chansen. Den oerhört avancerade elbilen var ett projekt som skulle läggas ner och de bilar som byggts skulle förmodligen hamna på muséer. I vart fall på Audis eget museum.
För några månader sedan läckte en antydan om att en ny version ändå var på gång. Någon i Audis styrelse antydde på ett årsmöte att nästa R8 skulle ha dubbelt så lång räckvidd.
En öppning som jag kände att man skulle kunna spinna vidare på. Så blev det dags för Audis första serieproducerade laddhybrid, A3 e-tron, och jag fick chansen att prata med en av Audis teknikansvariga.
– Hur går det med R8 e-tron? När kan jag köpa en av min lokala Audi-handlare?
Svaret var oväntat öppenhjärtligt.
– Den bilen vi jobbar med nu blir en utvecklingsmodell, lite av en körbar konceptbil där vi kan testa ännu mer ny teknik, svarade han. Nästa generation, däremot, blir en kundbil. Den kan du köpa.
– Så modellen är inte nedlagd?
– Det beror på hur man ser det, vi fortsätter i alla fall att jobba med konceptet en avancerade eldriven sportbil.
– Kommer kundbilen att bli lika avancerad som dagens modell?
– En intressant fråga, blev svaret med ett leende.
Den R8 e-tron jag haft nöjet att provköra är en oerhört avancerad elbil med två elmotorer. En för varje hjul och ett avancerat chassi som delvis är ett rörramsbygge. De två elmotorerna ger två fördelar. Mycket kraft i backen är den ena och den andra är att bilens kurvegenskaper kan förstärkas med en teknik som kallad Torque vectoring.. En teknik som går ut på att bakvagnen hjälper till att styra bilen genom att man lägger lite extra kraft på ytterhjulet i en sväng.
I och med att bakhjulen drivs med varsin motor får man också riktigt bra fäste på halt underlag som snö och is utan komplicerade lösningar som differentialspärr. Tekniken är helt klart överlägsen den enklare och billigare tekniken med antispinn, där det hjulet som har sämst fäste bromsas och innerhjulet bromsas vid kurvtagning.
Audi har optimerat viktfördelningen och sänkt tyngdpunkten genom att placera batterierna så lågt och smart som möjligt. Hela chassit och hela drivlinan är unik i R8 e-tron. Det enda som är gemensamt med vanliga R8 är bilens namn och utseende. Inte ens körglädjen är gemensam. E-tron är faktiskt häftigare än ”vanliga” R8:an.
Redan när Audi visade sin R8 e-tron publikt första gången hade man en app för smartphones som var väldigt genomtänkt. Jag skulle vilja säga helt färdig att tas i bruk. Man kunde exempelvis gå in och säga att man behöver vara i en ort vid ett visst klockslag så fick man några alternativa vägar med alternativa laddplatser längs vägen att ta ställning till. När man gjort sitt val så var det bara att följa telefonens anvisningar baserade på appen och den inbyggda gps:en. Laddstationerna förbokades och var tillgängliga enbart för den som bokat dem vid givna tidpunkter. Appen gjorde det också möjligt att klimatisera bilen till rätt temperatur, kolla laddstatus och styra laddningen över mobilen. De senare funktionerna finns idag i något som kallas Audi connect e-tron och erbjuds köparna av nya A3 e-tron, Audis laddhybrid.