Fiaskot är inte Opels. Det är ett genuint fiasko när det gäller politikernas förmåga att enas om globala krafttag för att nå ett genombrott i kampen mot växthuseffekten och den snabba förbrukningen av jordens resurser i form av fossila drivmedel. Det är ett svek mot vår planet och kommande generationer. Framför allt så visar det hur bilindustrins tekniska landvinningar inte tas till vara av politikerna trots att de alla ger sken av att vara världens mest miljöintresserade.
I motorpressen talas det dock om fiasko för Opel som nu tycks vara på väg att lägga ner laddhybriden Ampera. Ett mycket tråkigt besked i en tid då världen behöver den här bilen. Ett ännu tråkigare besked då vi alla behöver biltillverkare som vågar satsa på ny teknik för att inte bara Sverige ska nå ett fossiloberoende inom transportsektorn. Visst kan det vara bra om vi lyckas med det målet, men vi måste få med oss omvärlden om omställningen ska få någon betydelse.
” Och fiaskot fortsätter – under de fem första månaderna 2014 såldes bara 332 exemplar, ett ras med hela 67 procent.” skriver expressen.se med anledning av att Opels planer på att lägga ner Amperan blivit kända.
Men, handen på hjärtat, vad ska biltillverkarna göra? Första gången jag såg Amperan var på bilmässan i Geneve. Då hade Opel planer på att tillverka den med en motor som gick att köra på E85. Tekniken för en riktigt bra miljöbil fanns som prototyp hos Opel.
Vad gjorde politikerna? Jo de lät sig luras av den vansinniga testcykeln för bilars bränsleförbrukning och klassificerade laddhybriderna som supermiljöbilar oavsett om de kördes på el/fossilt bränsle eller el/biodrivmedel. Misstag 1.
Idag gynnas laddhybriderna oavsett om de går 25 km eller 70 km på el. Opeln tillhör de senare. Det betyder att den blir orimligt dyr då batteripaketet för den långa körsträckan blir dyrt. Samtidigt är den också den laddhybrid som går längst på enbart el. Misstag 2.
Signalen till biltillverkarna är naturligtvis att det inte lönar sig att satsa på avancerad teknik för minsta miljöpåverkan. Det räcker med att fixa till en bil som precis klarar kraven. Bättre miljöprestanda blir överambitiöst och lär inte passera ekonomernas nålsöga. Misstag 3.
Det finns ett styrmedel som kallas koldioxidskatt. En skatt på utsläpp som ökar växthuseffekten. Kort sagt så kan man beskriva det som att de som orsakar de extremväder som vi vet kommer i kölvattnet efter den globala uppvärmningen redan nu betalar för de skador de åstadkommer. Den skatten är inte tillräckligt effektiv. Den måste justeras så att den påverkar människors val av bränsle och energi.
Det finns de som har råd att betala mer för sina bilar. Låt dem åtminstone betala mer även för den miljöskada de åstadkommer i sin statusjakt. Hälften av alla Mercedes Geländewagen som säljs i Kina är AMG-modellen med en bensinmotor på 500-700 hk och en förbrukning på mer än två liter milen. Det finns tydligen kineser som behöver mer än noshörningshorn och tigerben för att boosta sin manlighet. Expressen.se gör en annan jämförelse: ” Den dåliga försäljningen kan illustreras med ett exempel från Opels hemland Tyskland. Där har 43 Opel Ampera sålts under första halvåret 2014. Samtidigt har den dyra sportbilstillverkaren Ferrari sålt nästan dubbelt så många exemplar av Ferrari F12 i landet”.