Har du sett den här gubben längs en gata? Förmodligen inte. Den är ett resultat av cyklingsutredningen och den debatt som fördes i samband med presentationen av densamma. Många varnade då för riskerna med att ge cyklar och mopeder klass 2 företräde på cykelöverfarter. Regeringen löste det genom att ge oss både cykelöverfarter och cykelpassager.
Skillnaden mellan en cykelpassage och en cykelöverfart är att bil, mc och moped klass 1 har företräde vid cykelpassagerna, medan cykel och moped klass 2 har företräde på cykelöverfarter. Gårdagens cykelöverfarter blev per automatik cykelpassager från den 1 september, medan de nya cykelöverfarterna ska införas successivt.
För att blidka kritikerna har reglerna skärpts så att en cyklist/mopedförare som ska färdas ut på en cykelpassage måste sänka hastigheten innan utfart. En tuff utmaning för Polisen att hålla koll på.
Än tuffare blir det för Polisen att se till så att reglerna följs vid nya cykelöverfarten. Här gäller i princip samma sak som vid övergångsställe, som exempelvis förbud mot att stanna på eller inom tio meter före cykelöverfart. Vilket inte ska tolkas som att det är förbjudet att stanna för att släppa över cyklist eller mopedist.
En cykelöverfart ska vara utformad så att fordon inte kan köras fortare än 30 km/tim och den ska vara skyltad med vägmärke B8. Det ska också finnas vägmarkering för cykelöverfart, M16, samt väjningslinje, M14, på ömse sidor av cykelöverfarten.
– Beklagligt nog börjar de gälla redan den 1 september. Detta innebär att kommunerna inte hinner förbereda sig inför denna omställning och inte heller har Transportstyrelsen hunnit överväga kompletterande föreskrifter, sa Lars Ahlman, SKL; Sveriges Kommuner och Landsting inför introduktionen i september.