Vi lever i ett land med välmenande men dåligt informerade och ibland direkt vilseledande organisationer som vill hjälpa oss till rätt däckval.
Folksam skriver på sin hemsida:
”Folksams granskning visar att nordiska dubbfria vinterdäck är bäst anpassade för vinterklimatet i södra och mellersta Sverige. Trots att bromssträckan blir något kortare med helt nya dubbdäck, så är det barmark i de delarna av Sverige så stor del av vintern att dubben slits ner och närmar sig dubbfria däck efter bara något år.”
Vi Bilägare konstaterar i sin test:
”När isen inte är ruggad biter inte friktionsgummit i de odubbade vinterdäcken. Hastigheten var 60-65km/tim när bromsningen började och det krävdes alltså en bromssträcka på drygt 150 meter.
”Det motsvarar en retardation på 0,1g, dvs 10% av tyngden och det tar 17 sekunder att stanna från 62km/h.
Med bra dubbdäck räcker det med ungefär halva tiden, 8-10 sekunder”. / Lennart Strandberg.”
VTI har testat dubbfria vinterdäck på sommarväglag:
”En självklar fråga är vilken påverkan den påvisade skillnaden i väggrepp har på trafiksäkerheten. Upp till 20 % längre bromssträcka för vinterdäcken jämfört med sommardäcken är en stor skillnad. ”
VTI om skillnaderna mellan dubbade och odubbade vinterdäck:
”Vid jämförande tester av vinterdäck i VTI:s provmaskin på tre olika isunderlag; våt is, torr slät is, samt torr skrovlig is visar resultaten att, oavsett underlag, är dubbade vinterdäck som grupp fortfarande klart överlägsna odubbade vinterdäck. Friktionsskillnaderna är störst på våt is och minst på skrovlig is.”
VTI om antisladdsystem:
Ett antisladdsystem kan ofta hjälpa en förare som fått sladd genom att systemet kan bromsa ett enskilt hjul. För att detta ska fungera måste det dock finnas tillräckligt med väggrepp för att bromskrafter ska kunna uppstå. Är det för halt och/eller man har dåliga däck så blir antisladdsystemet i praktiken verkningslöst. Ett antisladdsystem är därför aldrig att betrakta som en ersättning för bra däck.
Trafikverket om antisladdsystem:
”Med antisladdsystem minskar antalet dödliga sladdolyckor med 92 procent. Nästan alla bilar tillverkade efter 2008 är utrustade med antisladdsystem (ESC). Har du en sådan bil är dubbfria nordiska vinterdäck att föredra. Då har du goda förutsättningar att hantera olika väglag under vintersäsongen. Indikationer i nya studier visar att dubbade däck ger sämre fäste och längre bromssträcka på barmark.”