Vintern är på gång och den första halkan har redan drabbat oss. Det händer varje år och vi står lika handfallna varenda gång. Vinterdäck, oj, ja de måste ju på nu. På däckverkstäderna jobbar man så svetten lackar och på något sätt löser det sig så att alla får på sina vinterdäck förr eller senare.
Den ständiga frågan är och kommer att förbli: Vilket däck ska jag välja? En fråga som inte är helt enkel att svara på även om jag nästan alltid får det kategoriska: Ta dubbade Hakka, när jag frågar yrkesförare i Norrland. Ett enkelt svar med stort mått av sanning baserat på erfarenhet och gjorda tester. Nokian Hakkapelitta brukar toppa testerna när det gäller greppet på is och snö.
För oss som följer de stora däcktester som görs av biltidningarna i Norden finns det två saker som går som röda trådar genom resultaten. Den ena är Nokians topplaceringar på rena vintervägar och den andra är att det nästan alltid är det senaste lanserade däcket från något av de stora märkena som är bäst. Tittar vi på Michelin, Pirelli, Continental och Goodyear så utvecklar de och testar sina nordiska vinterdäck på anläggningar i norra Skandinavien. Däcken blir bättre för varje år och det gäller både dubbfria och dubbade däck och några märken hotar varje år Nokian i toppen.
Det gäller alltså att bestämma sig för dubbat eller dubbfritt och sedan välja ett märke man litar på. Det finns ett tredje val för den som räknar med att i huvudsak köra på barmark och då ganska hårt och snabbt. Det är de dubbfria däcken för Europa söder om Skandinavien. Då handlar det om hårdare däck som ger bättre stabilitet på barmark och tål högre hastigheter. De har betydligt sämre grepp på snö och is.
När det gäller dubbdäcken så finns det två alternativa lösningar där man antingen väljer många dubbar som har ett verifierat lågt slitage på vägarna eller färre dubbar men med aggressivare islag i underlaget. Pirelli och Nokian är exempel på däck med många dubbar, medan Michelin är exempel på däck med färre dubbar. Michelin har valt den lösningen då man tillhör de som är övertygade om att dubbarna är orsaken till slitage på vägarna och dålig luftkvalitet. Dock har däck med många dubbar toppat de senaste testerna när det gäller just is- och snögrepp.
Är is- och snögrepp så viktigt så att det måste avgöra mitt däckval?
Jag skulle vilja säga att för de flesta av oss är det så. De flesta halkolyckorna är resultat av att man överraskas av halkan och då behöver man de större marginalerna som ett bra dubbat däck ger. Detta oavsett var man bor i landet. Kan man välja att avstå bilen när det är risk för blixthalka är ett odubbat däck ett utmärkt val. Det ger fördelen av en bättre komfort tack vare lägre bullernivå och man slipper att hålla reda på tiderna då dubbade däck är förbjudna.
Det förs en livlig debatt om vilka däck som behåller greppet längst. Några säger dubbade, andra säger dubbfria. Jag säger att det beror helt och hållet på hur du kör. Kör du hårt med hårda inbromsningar, snabb acceleration och aggressiv kurvtagning tappar du dubbarna ganska snabbt och då är dubbfritt ett bättre val från början. Kör du mjukt hänger dubbarna med längre och de ger den extra säkerhetsmarginalen även när däcken börjar bli slitna. Slitna dubbfria däck är inga höjdare. Deras fäste bygger på att de har ett mjukt mönster som suger sig fast mot underlaget och det fungerar bra så länge de är nya, men i takt med att mönsterdjupet minskar hårdnar däcken och greppet minskar dramatiskt de sista millimetrarna.
Bäst däcken fram eller bak är en annan livligt debatterad fråga. VTI och Trafikverket säger bästa däcken bak. Norska NAF säger bästa däcken fram och jag är beredd att hålla med NAF efter de tester jag gjort. Särskilt med moderna bilar med antisladdsystem. Bästa däcken bak har den svagheten att bilens bromsförmåga blir sämre då den bromsar i huvudsak med framhjulen.
Största riskerna vintertid är alltid när temperaturen är runt nollan. Det är då det blir om halast. Viktigaste åtgärderna för att undvika halkolyckor är att hålla koll på temperaturen och däckens kvalitet för att anpassa hastigheten efter det. Ta aldrig för givet att det halkbekämpats. Inte ens på E4. Håll betydligt längre avstånd än vanligt och låt dig inte provoceras att köra fortare än du tänkt dig.