En brittisk professor, Mike Maher, har granskat olycksfrekvensen på sträckor där fartkameror satts upp och kommit fram till att de har en mycket liten eller ingen effekt på trafiksäkerheten: http://www.driving.co.uk/news/speed-cameras-effectiveness-called-into-question-by-professor/
– Generellt talar forskarna om att medelhastigheten på de här sträckorna minskar 5-7 kilometer i timmen i de mätningar som gjorts, det kanske många tolkar som lite men i praktiken betyder det mellan 30 till 40 procent färre döda på vägarna, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör hos Trafikverket till aftonbladet.se
Menar han att 30-40% färre dör på vägarna i Sverige tack vare fartkamerorna?
Det dör knappa 300 i trafiken i Sverige varje år. Stämmer Lennarts påstående betyder det att runt 100 personer räddas till livet av fartkamerorna varje år.
Intressant hur man kan dra så olika slutsatser.
Intressantare när man ser hur Trafikverket kommit fram till sin slutsats genom att mäta hastigheterna och då visar det sig att den sjönk med 5-7 km/t på sträckorna där fartkameror monterats. Det är fakta.
Av detta drar man slutsatsen, som också presenteras som fakta, att det betyder en minskning av antalet döda med 30-40% och detta däremot är en rent teoretisk beräkning enligt något som kallas potensmodellen. En modell som bland annat fått kritik för att inte vara aplicerbar när det gäller stadstrafik.