Jag är inte förvånad, varken över att två fotgängare blir påkörda på övergångsställen eller över att polisen verkar ha kört fort utan blåljus.
Egentligen var det bara en tidsfråga innan detta skulle hända. Problemet är egentligen inte polisen som körde för fort eller fotgängarna som var på fel övergångsställe vid fel tidpunkt. Alla handlade de efter egen övertygelse om att de gjorde rätt. Att de gjorde vad samhället förväntar sig av dem.
Vi har en tydlig hackordning i trafiken idag och längst ner på den finns privatbilisten, som i praktiken är rättslös och har en rad skyldigheter.
Låt säga att det varit en privatbilist som kört på en fotgängare på ett övergångsställe. De flesta poliser hade varit helt orubbliga när det gäller skuldfrågan och detsamma gäller tingsrätterna. Detta oavsett om fotgängaren klivit rakt ut utan att se sig för, med lurar på öronen på en isbelagd gata där gatubelysningen var ur funktion. Som personbilsförare är du dömd oavsett situationen.
Det spelar ingen roll om väghållaren inte skött sin uppgift vad gäller halkbekämpning eller gatubelysning. Det spelar ingen roll om sikten varit i det närmaste noll. Det är ändå bilisten som är skyldig.
Det har faktiskt gott så långt att fotgängare kliver rakt ut i trafiken även där det inte finns övergångsställen och bilisterna stannar om de ser fotgängaren och väglaget tillåter det.
Många av fotgängarna vet att de har företräde på ett övergångsställe och att bilisterna är skyldiga att stanna. Många är också övertygade att det fungerar även där det inte finns ett övergångsställe.
Numera gäller detta även cyklister och förare av moped klass 2 på cykelöverfarter, men inte på cykelpassager.
Som bilist blir du skyldig att hålla koll på vad för slags korsning det är och att hinna uppfatta om en cyklist på en 21-växlad tävlingscykel i 60 km/t är på väg att korsa den väg du kör på. I bästa fall har den senare belysning på sitt fordon.
Sannolikheten att en polis blir fälld för fortkörning är minimal. Dessutom har poliserna idag ett pressat arbetsschema, vilket betyder att många upplever det som att de gör samhället och medmänniskorna en tjänst om de skyndar sig ut på ett uppdrag.
Många av poliserna vet med andra ord att det är riskfritt att köra för fort och att de gör sitt jobb effektivt på det sättet.
Så har vi stadsbussarna. De har också ett regelverk att följa, men de har även ett stort fordon och de är helgonförklarade av stadsplanerare och okunniga miljövänner som ser privatbilen som inget annat än ett hot mot miljö i allmänhet och stadsmiljön i synnerhet. Detta oavsett om bilen drivs med bensin, diesel, biogas eller el.
Det finns en regel som säger att man ska ”lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre”. Otaliga gånger har jag råkat ut för busschaufförer som anser att detsamma gäller även om vägen är en 60-väg eller en 70-väg. Lika vanligt är det med busschaufförer som kör i full fart mot en rondell och skrämmer de i rondellen att stanna. För att inte tala om de busschaufförer som kör om en kö inne på en längre busshållplats och sedan tränger sig ut vid hållplatsens slut, eller de som inte hinner med att fälla ut blinkersen innan de kör ut.
För att inte tala om alla busschaufförer som håller för korta avstånd även på dåligt väglag.
Många av busschaufförerna är övertygade om att regelverket ger dem cart blanche att tränga sig före i alla lägen och de väljer att göra det.
Kort sagt så ser jag det som ett problem att man så ensidigt trycker på att man som privatbilist har en rad skyldigheter och att vissa trafikanter ges intrycket att de har en rad rättigheter, eller inte behöver följa samma lagar som vi andra.
För att trafiken ska fungera krävs att alla följer samma lagar, att alla visar både hänsyn och samarbetsvilja och att vi har en tillräckligt stor och effektiv trafikpoliskår som kan se till att lagarna följs.
Idag är det mycket osannolikt att man fälls för något annat än hastighetsbrott och vanligast där är att någon är lite ouppmärksam och kör förbi en fartkamera i för hög hastighet. Den här situationen skapar laglöshet och missförstånd där just påkörning på övergångsställena är ett typproblem som måste bearbetas med information och en mer seriös syn på vållandefrågan då det faktiskt heter att även cyklister och fotgängare har ett ansvar att se till så att de kan passera säkert. Idag saknas den insikten i allt för många fall.