Tesla har en enorm förmåga att påverka hela bilbranschen. Elon Musk, grundaren av Tesla, trollbinder sin publik i bästa Steve Jobs stil under sina presentationer och han lovar verkligen guld, gröna skogar, säckar med sparade pengar och en ljusnande framtid.
Är han bilvärldens Jesus, eller räcker det med att dra paralleller till Apples Steve Jobs. Jag minns när Jobs halade fram en liten 8-tums låda som fick namnet G4 Cube och publiken busvisslade, jublade och applåderade. Precis som publiken vid Teslas lansering av Tesla Semi.
Med tanke på vad den nya lastbilen utlovas betyda är han nog närmare en Jesus när det gäller frälsningen av planeten från en hotande klimatkatastrof och ett hotande tredje världskrig. Jag måste ärligt säga att jag ser ett hotande världskrig i kampen om den sista oljan som ett större hot mot planeten än klimathotet som resultat av förbränning av våra fossila resurser. Kort sagt måste vi komma bort från förbränningen av fossila energireserver.
Oavsett vad så är den nya lastbilen som Tesla presenterat en helt eldriven lastbil som fixar allt det där som andra lastbilstillverkare säger är omöjligt. Den har med sig energin i form av el lagrad i batterier istället för diesel eller gas i tankar. Enligt alla andra tillverkare är energitätheten i batterier för låg för att möjliggöra en seriös långkörning med en lastbil av den här typen. Tesla säger i pressreleasen att deras bil klarar 80 mil med en last på 36 ton. Vid presentationen talade Elon Musk om 36 ton GVW, Gross Vehicle Weight, vilket är hela fordonets vikt med batterier, motorer och last.
Här har vi en intressant punkt då vi vet att batterier är tunga och att detta är det främsta argumentet emot lastbilar med batterier. Hög batterikapacitet betyder lång räckvidd men inskränker nyttolasten. Enligt Elon Musk ska bilen förbruka 1 kWh per kilometer, vilket betyder en drivmedelskostnad på runt tian/mil. Ska bilen klara 80 mil betyder det en batterikapacitet på 800 kWh, vilket är 8 gånger så mycket som batterierna i Tesla S. Batterierna i Tesla S väger en bit över 500 kg, så batterierna till nya Tesla Semi borde väga 4 ton om vi betänker att utvecklingen på batterisidan kan betyda en viss ökning av energitätheten innan det är dags att rulla ut Tesla Semi.
En modern lastbil tankas för en räckvidd på betydligt mer än 100 mil. Tesla Semi tankas för en räckvidd på 80 mil. Man fyller drivmedel för mer än 100 mil på tio minuter i en vanlig lastbil, man fyller drivmedel för 65 mil på 30 minuter i Tesla Semi. Å andra sidan kan Teslan tankas på åkeriet medan trailern lastas eller under natten.
Vi talar idag om bruttovikter på 74 ton för lastbilar i Sverige. Det är dubbelt så mycket som Tesla Semi erbjuder idag. Å andra sidan har Tesla Semi mjukvara för självkörande teknik så att en chaufför kan idag köra flera lastbilar i en konvoj, vilket betyder än större bruttovikter med den skillnaden att dagens lastbil är en bil med släp som kopplats mekaniskt med en stålstång, medan Tesla Semi i konvoj kan vara flera bilar kopplade till varandra över ett trådlöst nätverk.
Elon Musk lovar hisnande prestanda, låga kostnader och en ekonomisk vinst från dag 1 med hans Tesla Semi kontra en modern dieselbil. Han lovar att produktionen startas 2019 och han skrämmer slag på lastbilstillverkare och politiker världen runt. Inte minst i Sverige.
Kan han hålla vad han lovar är det ett extremt hot mot både Volvo och Scania, som båda satsar på annan teknik som flytande biogas och syntetisk diesel eller biodiesel. Det betyder också tvärstopp för tankarna på elvägar som nu är på gång i Sverige.
Vi vet att Elon Musk och Tesla höll vad de lovade med Tesla S. Vi vet att både Tesla X och Tesla 3 har blivit försenade och vi vet att Teslas ekonomi är ansträngd. Vi vet inte hur det kommer att sluta, men i alla fall jag önskar att Elon och Tesla kan hålla vad de lovar och att de kan få med sig övriga lastbilstillverkare i en snabb omställning av vår transportsektor.