”Jag har rätt och du har fel, säg efter mig”. Citatet kommer från en svensk sketch som jag tror Janne Forsell låg bakom. Någon försöker tvinga någon annan att erkänna att han har fel. Det är liksom själva påståendet att jag har rätt som är det viktiga. Andras insikt, argumentation och upplevelser är av underordnad betydelse.
Sketchen väcktes ur sin dvala i mitt undermedvetna när jag hörde VTI:s (Statens väg- och transport-forskningsinstitut) forskare förklara att det inte behövs någon lag mot att använda mobilen under körning. Ingen skulle bry sig om en sådan lag och det finns inga bevis på att mobiltelefonanvändande i bilen ökar olycksrisken. Det tycker VTI, medan resten av världen ser ett tydligt samband mellan ökade risker och telefonerande bilförare.
Samma VTI som envist hävdar att dubbdäcken dödar genom att riva upp partiklar trots att mätningarna efter dubbdäcksförbuden i Stockholm och Göteborg visar att partikelhalterna inte minskat efter att förbudet infördes.
Samma VTI som tar det faktum att olyckorna inte ökade i Norge efter att dubbdäcken belades med en avgift och användningen minskade, som intäkt för att det inte blir ökade risker i trafiken utan dubbdäcken. Under samma period minskade antalet döda i trafiken i Sverige med 35%!
Samma VTI som lyckats övertyga oss om att de bästa däcken ska sitta bak baserat på en beräkning av var bilens tyngdpunkt ligger och tester på halkbana. Tester där föraren fortsatte att gasa medan bilen snurrade. Ingen bilist lyckas ens med bästa vilja i världen repetera det beteendet idag när så gott som alla bilar har antisladdsystem.
Att de flesta erfarna bilister vittnar om vikten av att ha de bästa däcken fram för att få så kort bromssträcka som möjligt och för att behålla styrförmågan så länge som möjligt påverkar inte VTI:s ställningstagande. Inte heller det faktum att norska NAF (motsvarigheten till KAK) har gjort egna tester som visar att det inte finns någon situation där det är bättre att ha bästa däcken bak.
Jag tänker: ”Gud bevare konungen och fosterlandet” med tillägget: ”från virrhjärnorna på VTI”.
Kanske ska vi skippa zebralagen, lagen om stopplikt och andra lagar som ingen följer när vi ändå är inne på den linjen.
Nej, vi kan inte backa i trafiksäkerhetsarbetet bara för att det finns forskare som ser det som viktigare att sticka ut hakan än att omvärdera sina resultat inför en övertygande omgivning.
Jag kan sympatisera med tanken att ett förbud mot mobilanvändning kan bli svårt att kontrollera men det borde inte vara omöjligt att gå ut och avråda från mobiltelefonanvändande utan handsfree inom tättbebyggt område. Det är inga svårigheter att kontrollera om telefonen använts i samband med en olycka och i så fall ta ut en högre självrisk på försäkringen.
VTI:s idéer om att telefonen ska sluta fungera utanför skolor och när bilen körs för fort vittnar bara om hur långt från verkligheten forskarna är. En telefon som plötsligt lägger av tar massor av uppmärksamhet från vägen, och vad händer med dem som går förbi en skola.
För tydlighetens skull kanske det behövs en lag mot användandet av mobiltelefon under körning och då framförallt mot att messa, men rent juridiskt så tror jag faktiskt inte det behövs om man faktiskt dömde efter Trafikförordningen.
Kap 2 1§ För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. …
Tycker personligen den meningen säger allt om hur man ska bete sig i trafiken.
Det satsas en förfärlig massa pengar på passiv säkerhet i trafiken som räcken, rondeller och fartkameror men nuförtiden finns nästan inga informationskampanjer hur man bör uppträda i trafiken.
Engelsmännen och Australiensarna är duktiga på information. Det kryllar av informationsfilmer på Youtube om hastighet, uppmärksamhet och annat beteende i trafiken.
Bara för att nämna en
http://www.youtube.com/watch?v=VH34xzIdY58