De amerikanska försäkringsbolagens testinstitut IIHS har testat bilars krocksäkerhet vid frontalkollision på ett helt nytt sätt och fått skrämmande dåliga resultat för flera kända märken. Bland de testade mellanstora lyxsedanerna bedöms endast Volvo S60 och Acura TL ha bra säkerhet vid den här typen av kollisioner.
Antalet döda i frontalkrockar i USA är väldigt högt, mer än 10 000 per år, och det är ett av skälen till att IIHS valde att göra den här testen. Tidigare har man krockat bilar med antingen hela fronten eller 50% av fronten mot en barriär och resultaten från de testerna har sedan legat till grund för många konstruktörers design av krocksäkerhetsstrukturen i bilarna.
Nu testade IIHS istället att krock bilen med bara 25% av fronten mot en barriär för att simulera just de vanligaste frontalkrockarna och krockar mot träd eller stolpar. Det här är en test som inte görs av något annat testinstitut och det visade sig att en rad europeiska lyxbilar som Mercedes C-klass, BMW 3-serien, VW Passat CC och Audi A4 inte var byggda för att klara den här testen. Sämst gick det för Lexus IS som hade tio gånger så stort intrång av skadliga bildelar i kupén som Volvo S60. Volvon klarade sig klart bäst i testen.
Ett annat problem som visade sig akut i vissa bilmodeller var krockkuddarnas funktion i den här typen av krock. Även i det momentet klarade sig Volvo och Acura bäst även om Volvons kropps-krockkudde utlöstes för sent.
En eller två av bilens krockkuddar eller krockgardiner utlöstes inte allas i sju av de tretton testade bilarna. Fyra av de krockkuddar som utlöstes gav inte tillräckligt skydd. Sämst gick det för Lincoln MKZ där krockdockan inte skyddades alls av krockkuddarna utan slog huvudet i vindrutestolpen fram i bilen.