Ibland vill man bjuda på lite extra konstnärlighet även om det gäller något så tekniskt som en bilprovkörning. Vi bjuder på en första provkörningen av andra generationen av Citroëns, Peugeots och Toyotas minsting. Varsågoda Citroën C1 med sardinburkstak. Eller Citroën 2CV pånyttfödd. Skildrat med fokus på den röda färgen.
Enkelhet och en vältrimmad kropp är adelsmärken i många lägen, men det är också viktigt för att hålla priset och bränsleförbrukningen, liksom miljöpåverkan, nere. Citroën C1 väger bara 840 kg och ingen av modellerna släpper ut mer än 100 gram CO2/km. Detta trots att den bara erbjuds med bensinmotorer. Snålast är C1 med den raka trecylindriga motorn på 68 hk med start-stopp-funktion och manuell femväxlad låda. Den modellen drar enligt EU-normen 0,38 liter bensin/mil, vilket betyder ett CO2-utsläpp på 88 gram/km.
Med den något större trecylindriga PureTech-motorn på 1,2 liter och 82 hk drar bilen 0,43 liter bensin/mil och släpper ut 99 gram CO2/km. Det handlar om en mycket avancerad liten motor med variabla ventiltider och många tekniska nyheter för minskat inre friktion och för lägre ljudnivå och vikt.
Två växellådsalternativ erbjuds. Båda femstegade och omarbetade sedan förra modellen. Den ena är en vanlig manuell låda och den andra är en robotiserad halvautomat där föraren växlar med paddlar på ratten.
Vi kan kort och gott sammanfatta Nya Citroën C1 med orden ett stort steg framåt. Bilen känns större, drar mindre bränsle och har motorer som känns både piggare och mer komfortabla. Mindre vibrationer från de trecylindriga motorerna och en bättre avstämd fjädring.
Även om nya C1 känns som en större och modernare bil handlar det fortfarande om en mycket liten bil: En bil som ligger mycket nära smärtgränsen för hur liten en normalt användbar bil kan se ut. Förra generationen av trillingarna, låt oss kalla dem PSA:s brorsöner från Toyota, höll inte riktigt måttet i Euro-NCAP:s tester. Det blev bara fyra stjärnor och det i kategorin småbilar. En krocksäkerhet som faktiskt visar på ett jämförbart skydd med den så hårt kritiserade Mitsubishi iMiev. Också den en bil som Citroën är med på i ett samarbetsprojekt liknande det C1:an är med i. Den bilen skulle kunna sägas vara lite av brorsdotter till Mitsubishi i versionerna som Peugeot E-On och Citroën C-Zero. Nya C1 ska dock ha bättre krocksäkerhet enligt Citroën.
Nog med liknelser från Kalle Ankas värld där huvudpersonerna inte tycks ägna sig åt att föra generna vidare. I bilvärlden är det tvärtom. Där talar man gärna om märkesspecifika gener även om bilen, som i fallet med Citroën C1, tillverkas i extern fabrik tillsammans med bittra konkurrenter. Nya C1 bär med sig en del som påminner om Citroëns övriga modeller och den skiljer ut sig mer från sin japanska trilling Toyota Aygo än vad föregångaren gjorde.
Exteriören är mjukare i formerna. Faktiskt lite mer lik Fiat 500. Nu blir jag väl portförbjuden i Frankrike efter denna hädelse. LED-ljusen, varselljus eller DRL som de kallas i EU, påminner om desamma på DS3 och grillen är typisk Citroën.
Interiören har liknelser med många av dagens småbilar med lite retrokoppling. Mittkonsolen är lackad i bilens färg. Stolarna enkla och tunna och i baksätet sitter två vuxna ganska bra men väldigt upprätt. Bagageutrymmet är av typen skolåda för ett minimalt bagage så länge baksätet, som är delbart i 50/50%, inte fällts. Max tre personer kan åka på långresa om lite semesterbagage ska få plats med andra ord.
Citroën C1 har en smart finess kopplad till smartphones. Bilens display, i mittkonsolen, kan spegla skärmen från en ansluten sådan och på så vis utnyttja telefonens GPS och kartprogram för navigering. Lagrad musik kan spelas i musikanläggningen och samtalen skötas via bilens display med touchkontroller. Ett billigt sätt att ordna en bilanpassad navigering och trafiksäkrare telefonhantering.
Priset på den svenska marknaden är inte klart men Simon Rivier, märkesansvarig för Sverige, antyder att man inte vill ta steget upp till ett sexsiffrigt belopp. Kort sagt så hamnar priset antagligen på 99 900:-.
Slutligen en liten vink om hur snabbt utvecklingen ändå gått när det gäller småbilar. En ny Citroën C1 möter en trehjulig Reliant Robin. Sextiotalets brittiska budgetbil och favoriten att trakassera både för Mr Bean och Topgear.