Jag minns hur jag satt i en taxi på väg hem från Volkswagens förhandsvisning av sina nyheter inför 2016. Jag delade den med en amerikansk investerare. Ni vet en av de där människorna som är den osynliga makten som media kallar marknaden.
Vi pratar lite om nyheterna som Volkswagen-gruppen rullar ut.
– Det ser ut att bli tufft för Tesla, säger han.
– Ännu så länge har ändå Tesla initiativet, svarar jag. Bästa räckvidden, bästa krocksäkerheten både med Tesla S och Tesla X, SUV:en som nu äntligen är på gång.
Hur som helst så enas vi om att utvecklingen när det gäller elfordon har tagit fart. Att Volkswagen-gruppen målmedvetet manglar ner motståndet med en massiv och teknikstinn satsning på batterielbilar.
– Ja, VW-gruppen verkar vara på gång nu, sa han. Läget tycks ha stabiliserats efter en del turbulens i styrelsen.
Vi kom in på elbilen i vardagen och talade om den smarta automatiska parkeringen med trådlös laddning av elbilar. V-charge, en smart lösning där man hittar sin p-plats med hjälp av ett program i den smarta telefonen, kör till p-huset och klickar ”parkera min bil” på telefonen. Bilen kör själv till ledig p-plats, parkerar och börjar ladda batterierna trådlöst, om det är en elbil. Där väntar den tills man kallar på den med sin smarta telefon. Då kör den själv ner från p-huset och husse kan ta över kommandot.
Min tillfällige vän nickade belåtet.
– Volvo visade en liknande lösning för två år sedan, sade jag, och Bosch visar sin version här på mässan.
Han nickade belåtet och plockade med sin smarta telefon.
– Jag gjorde en enkät som underlag till ett forskningsuppdrag i Sverige, berättade jag vidare. Det visade sig att majoriteten ser enkel och säker parkering som nyckeln för att lämna bilen i utkanten av staden och ta tåg, tunnelbana eller buss in i staden.
Han tittade upp och frågade om han kunde få se resultatet. Jag lovade att maila och fortsatte berätta om hur man i Barcelona minskat luftföroreningar och trängsel genom att leda bilarna till lediga p-platser och hjälpa taxi samt småföretagare med små skåpbilar att gå över till elbilar.
– Och människor betalar för parkeringarna?
– Naturligtvis, det blir billigare än att snurra runt och leta. Enligt Bosch lägger genomsnittsbilisten i Tyskland 10 minuter av varje resa på att leta p-plats, svarade jag.
Jag såg hur investeraren anade affärer här. Affärer som blir en win win situation för marknaden, miljön och människan.
– I franska Grenoble har man elbilspooler med små tvåsitsiga elbilar där den som hyr dem gör det när de köper sin biljett för en viss resa där både allmänna transporter och elbilen ingår i biljetten. Fler använder samma bil, trängsel och luftföroreningar minskar.
– Har ni börjat i Sverige, frågade han. Vad säger man om din undersökning. När blir slutrapporten klar?
– I Sverige bygger vi bort p-platser och försvårar för bilisterna, men jag hoppas den blir en inkörsport för nya affärsmöjligheter och bättre stadsmiljö. Jag har tittat på New York och hur man hanterar de gamla spårområdena från nedlagda pendeltågslinjer där. Du vet de där sträckorna som nu är grönområden, kolonilotter, träningsspår och hyser exempelvis caféer. Det kan läggas på ett tak över p-husen.
– Absolutely! I love those areas! See you!
Han klev ur taxin mitt i ett mobilsamtal. Det sista jag hörde var: ”I´m convinced that VW-Group now is stable and a good investment.
Resten är nutidshistoria.