Det är ingen hemlighet att jag är starkt kritisk till VTI:s forskning när det gäller dubbdäck. Kort sagt så har VTI bevisat att dubbdäck river upp mer partiklar från asfalten än dubbfria däck. Så långt är vi överens. Sedan har VTI, lobbyister och godtrogna politiker gjort en höna av en fjäder och påstått att detta är orsaken till problemen med luftkvalitet i städerna.
Lögn och förbannad dikt, vilket drabbar oss bilister som har behov av högsta säkerhet på vintervägar. Jag kommer osökt att tänka på vår dåvarande handelsminister Leif Pagrotsky som väckte uppståndelse och munterhet då han år 2000 uttalade att i sex av tio fall så skulle en apa med en darttavla gjort bättre placeringar än marknadens fondförvaltare. Idag forskas det hejvilt om elbilar och koldioxidutsläpp då den forskningen går att finansiera med bidrag från Energimyndigheten. Samtidigt är utvecklingen så snabb att forskningen inte hinner med.
Tyvärr är vi bilister just nu utsatta för forskare som finansierar sitt yrkesliv genom att ta fram uppseendeväckande forskningsresultat som ibland träffar rätt, ibland blir ett slag i luften och ibland, tyvärr, drabbar oss bilister. Jag skriver bilister eftersom det just nu är politiskt korrekt, pk helt enkelt, att kritisera bilismen.
Eva Franchell skriver på aftonbladet.se: ”Svenskarna vill gärna köpa stora bilar och helst av allt en Volvo. Eller vi kanske ska skriva de svenska männen, för det är ju mest män som äger bilar i det här landet så det är alltså de som vill ha stora, starka och törstiga bilar. Om vi skippar den psykologiska analysen kan vi ändå konstatera att det här har blivit ett problem.”
Jag säger inte att hon har helt fel. Jag säger bara att hon generaliserar. Hon går till storms mot stora bilar efter att ha hört Per Kågesson i radion. Per Kågeson är professor emeritus på KTH. En forskaren som profilerat sig på att kräva att vi ska köra mindre bilar sedan millenieskiftet.
Eva citerar Per Kågesson ”Jämfört med EU-genomsnittet har Sverige 15 procent högre utsläpp från transportsektorn. Vi har verkligen stora och törstiga bilar, konstaterar Per Kågeson, professor emeritus på KTH. Även om nya bilar släpper ut mindre koldioxid kör vi så mycket mer att en del av minskningen äts upp. Det här går på tvärs mot klimatöverenskommelsen från Paris. Svenskarna ska inte köpa fler bilar, de ska köpa färre. De ska inte köra mer, de ska köra mindre.”.
Hela diskussionen har sina rötter i det faktum att det sålts ovanligt många nya bilar i Sverige den senaste tiden och det tas som ett bevis på att svenska män skiter i klimatöverenskommelsen i Paris!
Det är inte så länge sedan det talades om att vi skulle införa skrotningsavgifter för att få bort gamla bilar och ersätta dem med nya energieffektivare och renare bilar. Tala om att slå ett slag i luften. Ok, Eva är inte forskare, men hennes debattartikel baseras på Kågesons uttalande i radions Ekot dagen innan.
Han säger: ”– Vi har 15 procent högre utsläpp från transportsektorn i Sverige jämfört med genomsnittet i EU. Det beror på att vi har jämförelsevis stora och törstiga bilar, och har gjort ganska lite för att göra något åt det”.
Det intressanta är att Ekots inslag även handlar om problemen med bantningar inom kollektivtrafiken.
Så här fortsätter radioinslaget i den skrivna versionen på nätet: ”Dagens nya stora bilar kommer att rulla i många år och kollektivtrafiken planeras efter andra kriterier än klimat. Vissa som vill resa kollektivt upplever motgångar.”, men den delen tar Eva inte upp
En bussresenär som fått veta att busslinjen ska dras om säger så här: ”– Det handlar helt enkelt om vad som får livet att fungera. Om det blir alldeles för långt att gå till bussen eller pendeltåget jämfört med att gå till parkeringen, då är det lättare att ta bilen.”
Det förs ett resonemang om hur upphandlingsreglerna gör vissa åtgärder mer lönsamma för bussbolagen och då går den lösningen före ett långsiktigt miljötänkande. Det är ju inte självklart att just det här bussbolaget får köra om några år. Då blir det viktigare att dra in pengarna just nu. Det sägs inget om vad det skulle innebära med en bättre kollektivtrafik i Evas respons på Ekots inslag.
Längre ner i artikeln berättas om en som länge forskat om trafik och transporter, Karin Brundell-Freij. Hon är numera konsult åt bland andra Trafikverket och ser en drastisk höjning av drivmedelspriserna som bästa lösningen.
– Eftersom det handlar om 30-40 procents trafikminskning jämfört med det vi förväntar oss, så handlar det om kanske en fördubbling av bensinpriset om man ska ta det bara så, säger hon.
Per Kågeson håller med.
– Ja det är ingen tvekan om att priset på drivmedel är väldigt avgörande för hur mycket man kör och vilka bilar man köper. Vågar man inte höja skatten på bensin och diesel, så är det egentligen kvotplikt som är den framkomliga vägen, tillsammans med försök att elektrifiera en del av vägtrafiken. Och då tänker jag faktiskt framförallt på den tunga trafiken. För det är samhällsekonomiskt mer lönsamt än att försöka elektrifiera personbilarna, säger han.
Så har det på annat håll forskats om elvägar kontra snabbladdare, som om någon någonsin sett det som två konkurrerande alternativ:
”Vänta inte på elvägarna! Satsa på snabbladdarna redan nu om fordonsflottan ska hinna ställas om till fossilfrihet i tid till 2030. Detta visar en ny studie som drivits av en forskargrupp vid Blekinge Tekniska Högskola.”
Det är inte lätt att vara seriös politiker och försöka hålla sig vän med väljarna som inte vill ha dubbelt så höga drivmedelspriser och vill ha sin V70 samtidigt som man ska hitta en seriös forskare att lyssna på, eller några forskare som istället för att söka finansiering söker sanningen. Samtidigt går utvecklingen så rasande snabbt att fordonstillverkarna redan idag kan leverera 1,5 till 2 ton tunga bilar för sju personer som går på enbart el och har en räckvidd på 50-70 mil. Då återstår bara trängselproblemet och det är i huvudsak en brist på parkeringsplatser. Svenska undersökningar pekar på att 30 % av allt trafikarbete i Stockholm är bilister som letar parkeringsplats. I Barcelona var motsvarande siffra 40 %. Där tog man fram parkeringsappar för att så snabbt som möjligt leda trafiken till lediga p-platser. I Stockholm bygger man bort parkeringsplatserna för det är inte politiskt korrekt att ha bilar i storstaden.