Dubbdäcken bort den 15/4. Metrologerna varnade tidigt för snön som kom den 23-24/4 i södra Sverige. Fortfarande heter det att det ska bli 2 minus och mer snö natten till måndag. Definitivt ett väglag för vinterdäck, men Transportstyrelsen har fegat en hel vecka utan att kunna ge ett rakt svar på frågan om jag kan ha kvar dubbdäcken när vinterväglag förväntas, som det står i regelverket. Polisen svarar överhuvudtaget inte. Som bilist är jag alltså utsatt för ett kvalificerat godtycke om jag gör rätt eller fel som behåller dubbdäcken inför vinterväglaget. Det hela är naturligtvis en del i flera myndigheter och organisationers osakliga kampanjer mot dubbdäcken.
Dubbdäck och fyrhjulsdrivning är hatobjekt nummer ett i Transportstyrelsens, VTI:s och Folksams väg. Alla försöker de få oss att avstå dubbdäck och fyrhjulsdrivning och det på en rad olika grunder. VTI:s forskare har konstaterat att dubbdäcken producerar mer skadliga partiklar än dubbfria vinterdäck och sommardäck. Det är bevisat. Med det som grund drar man slutsatsen att det är dubbdäcken som är orsaken till den dåliga luftkvaliteten i våra städer. Att det är ännu sämre luftkvalitet i London, Paris, Peking med flera städer påverkar inte den åsikten. Att det finns rader av forskningsrapporter som visar att det är förbränningspartiklar från vedeldning och gamla dieselmotorer påverkar heller inte svenska beslutsfattare. Bara alla andra länders beslutsfattare. Att det är avsevärt mycket mer skadliga partiklar i tunnelbanan nämns inte. Att det går att minska vägslitage och antalet skadliga partiklar genom att städa gatorna nämns inte.
Kort sagt så är vi utsatta för kvalificerad lobbying byggd på falsarier och det leder till att vi får hårdare begränsningar på användningen av dubbdäck.
Vi har ett regelverk som ger oss två veckor att byta från dubbdäck till dubbfria däck. Vinterdäck är ett krav till 31/3 och dubbdäck är tillåtna till 15/4.
Så här står det i regelverket för dubbdäcksanvändande: ”Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.”. Aprilvädret är som bekant en smula ombytligt och den 18/4 noterade jag att det skulle bli snö och halka den 23-24/4. Jag drog, baserat på regelverkets text, slutsatsen att man ändå kan fortsätta att ha dem på om man ska köra en given sträcka under helgen, då det enligt väderprognosen befaras bli vinterväglag.
Jag valde därför att formulera följande fråga till Transportstyrelsen och Polisen, via mail: ” Jag ser i väderprognosen att det kommer att bli omfattande snöfall och minusgrader i helgen. Jag behöver passa ett flyg i Köpenhamn. Kan jag behålla dubbdäcken på tills efter resan. Jag kommer hem igen den 2/5. Mitt problem är alltså att jag kör ner den 24/4 och då ska det snöa. Kan jag ha dubbdäcken på tills dess? Jag kör hem den 2/5, Köpenhamn-Växjö. Vad händer om jag blir stoppad av polis längs vägen och det är sommarväglag?”
Det första svaret jag fick var: ”Dubbade vinterdäck får användas generellt fram till den 15/4 oavsett väglag. Dubbade vinterdäck kan användas på annan tid efter detta datum OM det är eller befaras bli vinterväglag där man skall köra.
OBS tänk bara på att fram till den 24/4 så kan du ej köra med dessa däck ex hemma till affärer eller liknade om det ej är vinterväglag.
Det är polisen som gör bedömningen vid en ev stopp/kontroll efter väg.”.
Transportstyrelsen svar gör alltså gällande att man inte kan ha dubbdäcken på innan det börjat snöa även om det befaras bli vinterväglag. Något svar på frågan om vad som händer vid en hemresa dagar efter vinterväglaget fick jag överhuvudtaget inte.
Jag ställde därför följdfrågan: ”Betyder det att jag måste sätta på sommardäck nu och sedan byta tillbaka till vinterdäck. Är det verkligen det som gäller?”. Svaret på den frågan var: ” Enkelt uttryckt så får du köra med dubbdäck om det är vinterväglag oavsett tid på året. Om det inte är vinterväglag får du inte köra med dubbdäck efter 15 april.
Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.”.
Fortfarande inget svar på frågan, så jag ställde frågan så här: ” Jag behöver ett svar. Det jag fick nyss är bara en upprepning av vad som står på hemsidan. Är det tillräckligt att jag ser på väderprognosen att det ska bli snö? Du menar att jag måste ta bort dubbdäcken nu och sedan sätta på dem igen?”.
Svaret på den frågan blev trots att jag tydligt angett ärendenumret: ” Jag vet inte ursprungsfrågan men om du tänkt att åka någonstans där det är vinterväglag (som till fjällen kanske…) så brukar det vara ok även om man startar i södra delen av landet där det inte är vinterväglag. Men om du ska åka norrut om t ex två veckor betyder inte det att du får köra med dubbdäck fram till dess där det inte är vinterväglag. Vid en eventuell poliskontroll kan du absolut få böter. Men det är lite upp till den enskilde polisen att bötfälla eller ge rapporteftergift (inte ge böter).”.
Mitt öde ligger alltså i den enskilde polismannens händer. Ska jag lita på att vi gemensamt kan komma fram till en förnuftig slutsats baserat på vad som står i regelverket?
Nej, definitivt inte!
För ett par dagar sedan blev jag stoppad vid gränskontrollen vid Öresundsbron. Jag visade mitt presskort, som är en godkänd svensk id-handling.
– Jag förstår inte varför ni envisas med att visa dessa, sa den irriterade polismannen. Det här är inte godkänt jag måste få se en färdhandling.
Jag har kört bil hit. Du menar min körjournal eller ett bensinkvitto?
– Nej, ett pass eller ett körkort. Du har väl ett körkort.
Både körkort och presskort är godkända svenska legitimationshandlingar. Inget av dem är en färdhandling. Är det inte så att du vill att jag ska visa att jag är svensk?
– Du ska visa en godkänd färdhandling.
Jamen tanken är att du ska kolla om jag är svensk eller flykting som kommer från ett annat EU-land. Är det inte så?
– Jag skall se en godkänd färdhandling!
Efter den diskussionen sjönk mitt förtroende för svenska polisers förmåga att se vad regelverket betyder och tolka det på ett klokt sätt.
Med facit i hand hade jag naturligtvis all anledning att vilja ha mina dubbdäck på bilen, men jag tvivlar på att jag fått ett seriöst bemötande av Polisen om jag stoppats innan helgen. Just därför hade jag behövt ett mail som kort och gott sa: ”Mot bakgrund av din beskrivning är det så att vinterväglag kan befaras och därför ska regelverket tolkas så att du fram till den här resan, under resan och på resan hem från flygplatsen kan använda dubbdäck”.
Jag kan inte se att lagstiftaren haft någon annan tanke bakom texten. Jag kan inte se att lagstiftaren vill att jag ska åka in till däckverkstaden den 15/4 och byta till sommardäck för att byta tillbaka till dubbdäck den 22/4. I lagstiftare, Polis och Transportstyrelsens uppgifter ingår att vi medborgare ska vara så säkra, trygga och skyddade som möjligt. Vi bör förvänta oss raka besked.
Polisen har, för övrigt, efter två dagar inte svarat, så frågan om hur jag ska tolka: ” Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid”, förblir obesvarad, vilket i praktiken betyder att jag som bilist svävar i ovisshet om jag följer reglerna eller inte.
Länk till Aftonbladets artikel
Länk till Smålandspostens artikel
Smålandsposten har en TT-artikel där Polisen uttalar sig så här: – Två decimeter snö, det var det som hände. De har blivit överraskade av väldigt mycket snö på väldigt kort tid, säger Jimmy Modin, pressinformatör på polisens Region syd.
Det var Polisen region syd som jag ställde min fråga till. Frågan som ännu är obesvarad.
Pressklipp från 25/4:
Transportstyrelsens twitter helgen då snön vräkte ner över ett Sverige som förbjudits att använda dubbdäck:
Pingback: Tankar om trafik | Polisen tolkar dubbdäcksreglerna extremt hårt