Renault har tillsammans med ett antal samarbetspartners startat upp ett fältförsök under namnet INCIT-EV. Projektet syftar till att uppmuntra utvecklingen av elektromobilitet i Europa genom fältförsök där 7 innovativa laddningstekniker för elfordon testas på utvalda platser i Europa. Groupe Renault samordnar initiativet, som har stöd från Europeiska kommissionen som en del av det europeiska programmet Horizon 2020.
INCIT-EV-projektet kommer att delas upp i två primära faser under de 48 månaderna från januari 2020 till december 2023 som det kommer att pågå:
Fas 1 kommer först att involvera analys av användarnas behov och krav, följt i april 2020 av en utvärdering av laddningstekniker och deras integration i infrastrukturer.
Fas 2 kommer att fokusera på 7 tekniska demonstrationer av olika lösningar för att ladda elbilar på utvalda platser och kommer att pågå från andra hälften av 2022 till projektets slut.
De olika laddningsteknikerna som kommer att testas i Europa är:
– Ett dynamiskt laddningssystem för induktiv laddning i stadsmiljö. Detta i Paris, Frankrike.
– Högspänningsladdningssystem i utkanten av Tallinn, Estland.
– Optimerad dubbelriktad ”smart laddning” i Amsterdam och Utrecht, Nederländerna, en V2G-teknik där bilarna laddas när elen är billig och el skickas tillbak till nätet när priset är som högst och behovet av el som störst
– Ett dynamiskt laddningssystem för induktiv laddning i områden i stadsnära miljöer och där lång räckvidd är viktigt. Detta i Versailles, Frankrike.
– Ett laddningsnav i en parkeringsplats för poolbilar i ett bildelningssystem i utkanten av Turin, Italien.
– Lågspännings dubbelriktad laddning (V2G) (även för tvåhjuliga fordon) och dynamisk laddning i taxibanor belägna på flygplatsen och centralstationen i Zaragoza, Spanien.
Ett PAN-EUROPEISKT PROJEKT FÖR ATT LIVA MED GRUPPERRENAULT
För att tillgodose behoven för att testa laddningsteknologierna i verkliga förhållanden – som till exempel induktiv laddning eller på engelska Contactless Dynamic Charging (CDC) -teknologi – och för att strukturera hela ekosystemet tog Groupe Renault Europeiska kommissionens uppmaning till nya projekt som en möjlighet att skapa ett konsortium.
Trettiotvå ledande industriföretag, universitet, institut, städer, nystartade företag och små och medelstora företag svarade positivt på uppmaningen från Renault, med den gemensamma önskan att främja eldriven mobilitet i Europa genom att genomföra experimenten ur elbilsanvändarens perspektiv.
Detta kundorienterade tillvägagångssätt är tänkt att bidra till att bygga ett nytt ekosystem och utveckla tekniska laddningslösningar som kan rullas ut över hela Europa för att främja och uppmuntra den eldrivna mobiliteten.
Baserat i Estland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Slovenien, Spanien och Turkiet är de 33 medlemmarna i konsortiet:
ATOS SPANIEN SA, AVERE Frankrike, Ayuntamiento de Zaragoza, BIT & BRAIN-teknologier SL, Bursa Buyuksehir Belediyesi, COLAS SA, Commune de Paris, Comune di TORINO, Eesti Energia Aktsiaselts, ELES d.o.o. Sistemski operater prenosnega elektroenegetskega omrezja, ENEDIS, EUROVIA Management, EV-belastade BV, Vedecom Fondation Partenariale MOV’EOTEC, Fondazione LÄNKER – Leading Innovation & Knowledge for Society, FPT INDUSTRIAL SPA, Fundación CIRCE Centro de Investigación de Energisos de Recursos BV , Groupe RENAULT, IDNE0 Technologies SAU, Ingeneria y Técnica del Transporte TRIA SA, Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de l’Aménagement et des Réseaux, IREN SPA, Pitpoint EV BV, Politecnico di Torino, PRIMA ELECTRO SPA, Province Noord -Holland MRAE, PSA ID, QI ENERGY ASSESSMENT SL, Red Eléctrica de España SAU, Stadwerke Nordeney GMBH, Univerza V Ljubljani, We Drive Solar.
ETT PROJEKT STÖDT AV EUROPEISKA KOMMISSIONEN
INCIT-EV-projektet har fått finansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020 via bidragsavtalet nr 875683.
Groupe Renault är både skaparen och samordnaren för INCIT-EV-projektkonsortiet. I den egenskapen fungerar Groupe Renault som mellanhand mellan Europeiska kommissionen och konsortiumpartnerna och övervakar teknisk utveckling, budgetering och schemaläggning.