Några rubriker på aftonbladet.se
En verklighet vi som rör oss i trafiken lever med och samtidigt inget annat än rubriker som trafikbyråkraterna på Trafikverket och Transportstyrelsen snabbt diskar undan. Här handlar en olycka om att någon kört in i en stillastående lastbil och den andra om vårdslöshet i trafik och misstänkt rattonykterhet.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, lutar sig mot Elvirs potensmodell och återupprepar att så och så många liv räddas om vi sänker hastighetsgränserna.
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, kräver högsta tillåtna hastighet 80 km/t på vägar utan mittseparation.
Jag har kört E4 mellan Värnamo och Stockholm tre gånger de senaste fyra veckorna. Alla tre gångerna har Polisen haft fartkontroll på motorvägen och de har valt sträckan med hastighetsbegränsningen 120 km/t mellan Jönköping och Linköping. För en dryg vecka sedan räknade jag till fem vägarbeten. Vi det sjätte hade en svår olycka mellan två lastbilar inträffat. https://www.trailer.se/trailerdragare-rammade-tma-bil-pa-e4/
Jag säger inte att just den olyckan kunde undvikits med en polisiär närvaro just där, men jag säger att jag totalt tappar förtroendet för polisens trafiksäkerhetsprioriteringar när de förlagt 100% av alla fartkontroller jag sett längs sträckan Värnamo-Stockholm till en av Sveriges säkraste vägsträckor och samtidigt ignorerar alla vägarbetares förtvivlade rop på större närvaro vid deras arbetsplatser.
Det går inte att komma ifrån att en ökad polisiär närvaro vid exempelvis vägarbeten samtidigt leder till att trafikanterna skärper uppmärksamheten just där.
Jag säger också att vi måste analysera de olyckor som händer och rikta trafiksäkerhetsarbetet till att försöka förebygga dem. Att finansiera VTI:s och NTF:s skrivbordsanalyser och målstyrd forskning är bortkastade pengar.
Aningslösheten hos Trafikverkets och Transportstyrelsen generaldirektörer är fundamental.