Eftersom fler och fler kunder försöker minska sitt koldioxidavtryck, lanserar Scania nu sitt koncept för hybrid- och helelektriska drivlinor, berättar företaget i en pressrelease.
– Vårt egenutvecklade elektrifieringskoncept bygger på vår erfarenhet av elektrifiering av fordon, säger Joel Granath, Senior Vice President Scania. Med Scanias långvariga spetskompetens när det gäller att producera motorer som drivs med diesel och alternativa bränslen går vi nu in på nästa steg i utvecklingen, nämligen elektrifierade system som minskar CO2-utsläppet.
De elektrifierade drivlinorna ger enastående prestanda i kompakta konstruktioner. Alla komponenter styrs av ett gemensamt styrsystem och arbetar utan att föraren ens märker några skillnader. Det enda systemhanteringsgränssnittet och det enda mekaniska gränssnittet – CAN J1939 och SAE 1 – kommer att förbli som tidigare och därmed förenkla integrationen med externa komponenter.
Scania-systemen kommer att vara både modulära och skalbara, vilket gör det möjligt för kunder att välja mellan och kombinera ett antal komponenter baserat på applikationen och specifika krav.
Med en potentiell koldioxidutsläppsminskning på upp till 92 procent kombinerar Scanias hybridelektriska system en elmotor med en förbränningsmotor – antingen tillsammans eller som fristående kraftkällor. Det hybridelektriska systemet kan med fördel tas i bruk i till exempel grävmaskiner, dumprar, stenkrossar, mobilkranar, betongpumpar samt i truckar för pushback på flygplatser med mera. För det marina segmentet kan systemet vara fördelaktigt i till exempel turistfartyg, vägfärjor, supportfartyg för vindkraftsindustrin, fiskefartyg och polisens eller marinens patrullbåtar med mera.
Hybridlösningen förbättrar drivlinans prestanda avsevärt med exceptionellt vridmoment och svar direkt från tomgång. Bränsleförbrukningen reduceras avsevärt samtidigt som driftskostnader, buller och utsläpp sänks. Med elmotor monterad direkt på förbränningsmotorn och dess varvtalsområde anpassad till motorns krävs ingen ytterligare växellåda. Detta minimerar energiförlust och underlättar konstruktion och installation av utrustning, där det senare också hjälps av den kompakta designen.
En drivlina med en elmotor ger maximalt vridmoment direkt från start. Med hög energieffektivitet och lågt underhållskrav är driftskostnaderna låga.
– När vi utvecklar Scanias framtida hybrid- och helelektriska drivlinor är slutsatsen att dessa kan vara mycket fördelaktiga i många olika applikationer. Drivlinans prestanda med omedelbart svar och exceptionellt vridmoment från början välkomnas, förklarar Granath.