Det är tidig aprilnatt, första veckan i april. Jag kör väg 23 mellan Växjö och Malmö. Temperaturen pendlar mellan -4 och -7 hela vägen ner till Hässleholm, därefter närmar den sig nollan. Väglaget varierar från avsaltat till isgata i hjulspåren med en halv centimeter snö mellan hjulspåren. Det är oerhört svårt att avgöra var det är halt. Efter Osby är det avsaltat ett par mil tills det plötsligt är vitt över hela vägbanan ner till Hässleholm. Därefter känns vägen halkfri, huvudsakligen beroende på att det inte snöat där under natten.
Snön som föll uppe i Småland föll mellan 19 och 20. Det föll max 1 cm på ömsom våta och ömsom frysta vägbanor. Smhi varnade för både snön och växlingarna i temperatur flera dagar i förväg.
Perfekt läge för en seriös halkbekämpning med andra ord. Särskilt med tanke på att det varit torrt och milt en längre tid. Många har redan bytt till sommardäck inför dubbförbudet den 15/4.
Jag funderar på vilka mina medtrafikanter är. Hur seriösa de är när det gäller däcken, vinterkörning och mörkerkörning. Jag möter en bil som inte bländar av strax norr om Älmhult. Jag påminner med en blinkning. Ingen reaktion.
Hur fort kör hen?
Är hen nykter?
Fattar hen att det är halt?
Det visar sig att hen kör extremt sakta och jag drar slutsatsen att hen antingen är berusad, drogad eller oerhört oerfaren. Möjligen har hen råkat ut för en oväntad sladd. Kanske är hen på väg hem från en fest. Klockan är bara 03.00.
Tio minuter senare kommer jag ifatt den första saltbilen som omtänksamt nog slår på saltsprutan åt vänster precis när det blir tvåfiligt och jag ska köra om. Säkert välmenande men min sikt försvinner. Jag som är osäker på väglaget.
Jag frågar mig varför man inte saltat förrän sju till åtta timmar efter att det slutat snöa. Jag frågar mig hur de tänker när de lägger saltet på en vägbana som är frusen med upp till -7 grader, istället för att lägga det i samband med att det slutar snöa och vägbanans temperatur är runt noll grader.
Är det bristande ambition från väghållaren?
Är det bristande erfarenhet som lett till ett dåligt beslut?
Har man helt enkelt bestämt sig för att sommarväglag råder i april?
Det senare borde inte gälla då Växjöområdet redan natten innan hade så många halkrelaterade olyckor att rikstidningarna beskrev just Växjö som mest drabbat.
”Det rådde halt väglag vid olyckorna” kommenterade polisen den natten. Det var ett flertal lastbilar, även tunga lastbilar, och personbilar inblandade. Flera större vägar var avstängda.
”Det gäller att köra långsamt och anpassa avståndet till väglaget”, kommenterade polisen och gav trafikanterna skulden. Inte ett ord om väghållarens och Trafikverkets ansvar. Här funderar jag på hur jag skulle gjort om den jag mötte kört för fort och kommit över på min sida? Idén om att det alltid är den enskilde trafikantens ansvar att anpassa hastigheten håller inte i alla lägen.
Plötsligt blir jag ifattkörd av en bil som lägger sig otäckt nära och blir kvar där trots att det finns flera möjligheter att köra om. Det är 80-sträcka och jag håller enligt min mätare 85-90 km/t, vilket i realiteten är 80-85 km/t.
Till slut tar jag upp mobilen och filmar det jag tror är en polisprovokation eller möjligen en drogad självmordsförare. Efter tio minuter kör bilen om mitt i en kurva och jag lutar åt det senare ända tills jag ser texten på bilens sida: ”Fonus”.
Kan det vara så att en desperat begravningsbyåman gör en nattlig insats för att öka företagets omsättning?
Min tanke att det kunde vara en polisprovokation är inte helt orealistisk. Jag råkade ut för en polis-mc som med jämna mellanrum accelererade upp i vänsterfilen på motorvägen vid Linköping. I backspegeln såg det ut som om han blinkade med helljuset. Jag körde då typ 10 km/t över gällande hastighet, enligt min mätare, och efter en tid med fokus på fordonet som med jämna mellanrum kom närmare och dessutom signalerade med ljuset hade jag ökat hastigheten till 14 km/t över gällande, vilket på min mätare borde varit 130 km/t.
Jag filmade det hela och tog det till rätten som avfärdade det som en efterhandskonstruktion. Jag skulle alltså ha fått polisen att göra så här bara för att undvika att jag skulle bli bötfälld enligt Linköpings tingsrätt. Så fungerar det svenska rättsväsendet när det gäller trafikfrågor. Tyvärr. Min film visades för rätten.
Lokaltidningen refererade rättens utslag med ett visst mått av ironi som att jag inte lyckades skylla ifrån mig då jag på rättens fråga om varför jag ökat hastigheten svarat att jag dels hade fokus på mc:n, dels kände oro att det kunde bli en hotfull situation om någon mc-förare jag kört om kände sig kränkt. Vilket inte är ovanligt idag.
Det hela inträffade vid 22-tiden och jag kände mig oerhört ensam med en aggressiv mc nära bakom mig ett par gånger. Det var sommarväglag på Sveriges säkraste väg.